Mūs gaida katastrofa, un jūs to drīz sapratīsiet.
Bet es jau esmu sapratis.
Hose Ortega-i-Gasets
Strukturāli perfektai sistēmai ir vislielākās izredzes piedzīvot sabrukumu.
Udo Ulbergs
Не
умерли, но жить устали.
Михаил Кузмин
Šajā rakstā izteiktās idejas radās
jau diezgan sen. Taču literāro noformējumu tās ieguva nesen – pasaules finansu
un ekonomiskās krīzes sākumposmā, lasot un pārdomājot Rietumu civilizācijas analītiķu
spriedumus.
Faktiski vissvarīgākā ir tikai
viena ideja. To vēlos formulēt sekojoši: rases
dinamikas teorijas nepieciešamība.
Respektīvi, pašlaik mums nav rases
dinamikas teorijas. Mums nav nekādu teorētiski vispārinošo priekšstatu par
rases vēsturisko virzību – rašanās cēloņiem, attīstības un bojāejas
nosacījumiem, rases likteni pēc „nāves”, rases adaptācijas, inkulturācijas,
socializācijas spējām, rases antinomiskumu, difūziju utt. Mums ir civilizācijas
teorijas, etnoloģiskās un kultūras teorijas, izskaidrojot un pamatojot civilizācijas,
tautas un tās kultūras pastāvēšanas funkcijas, faktorus un likumsakarības, bet
mums nav rases dinamikas (pastāvēšanas, attīstības) teorijas.
Rietumu civilizācijas
intelektuālās aprindas nekad nav pievērsušās tādai tematikai. Eiropeīdu
intelektuālās un pseidointelektuālās aprindas ir interesējušās tikai par
rasismu un kraniālo indeksu, visatļautībā triumfējošajām kaišmatainajām un
staltajām dolihokefālajām („gargalvainajām”) āriešu bestijām un viņiem padevīgi
kalpojošajiem brahikefālajiem („īsgalvainajiem”) pigmejiem. Antroposocioloģija un
tajā skaitā savā laikā Rietumeiropā slavenā internacionālā rasu antropoloģiskā
skola (francūzis Ž.-A.Gobino, ģermanofīls anglis H.S.Čemberlens, vācieši O.Ammons
un L.Voltmans, polis L.Gumplovičs) XIX.gs. otrajā pusē un XX gs. sākumā noskaidroja galvenokārt to, ka katra rase ir
nemainīga, katrai rasei ir savas specifiskās kultūras spējas, starp rasēm
notiek cīņa.
Nākas atzīt, ka rases dinamikas teorijas
deficīts bija izjūtams jau agrāk, – sevišķi pēc II Pasaules kara, kad sākās iracionālās
patērēšanas un iracionāli estetizējošā postmodernisma bezprāts. Taču tā vien
liekas, ka visasāk tas ir izjūtams tagad pasaules finansu un ekonomiskās krīzes
apstākļos, jo acīmredzot varētu mums palīdzēt psiholoģiski adekvātāk un
komfortablāk izprast un novērtēt attiecīgos procesus. Tas, pirmkārt. Otrkārt,
krīze aktivizē sarunu par jauna laikmeta sākumu un civilizācijas alternatīvas
meklējumiem.
Visjaunāko laiku procesiem ir planetāri
globāls raksturs, jo Rietumu cilvēkiem savās kaislībās ir izdevies iepīt Zemes
visus iedzīvotājus. Un procesus nav viegli izskaidrot. Tā, piemēram, pasaules
finansu krīzes „iniciatore” ASV 2009.gada janvārī sarīkoja valsts vēsturē
visdārgāko prezidenta inaugurācijas ceremoniju. Savukārt ASV valdībai prasīt budžeta
naudu savu firmu glābšanai topmenedžeri galvaspilsētā ieradās ar privātajām
lidmašīnām. Izskaidrot tādu demontratīvu izšķērdību laikā, kad Eiropā un citur
bez darba palikušie cilvēki rīko protesta akcijas, liekas, var tikai tādējādi,
ka ASV ar savu jauno prezidentu vairs nejūtās piederīgi Rietumu baltās rases
civilizācijai. Ne velti analītiķi uzskata, ka krīze iezīmē jauna laikmeta
sākumu. Tātad jauna laikmeta sākumu arī baltajiem cilvēkiem. Tāpēc izpratne par
rases dinamiku tagad var īpaši noderēt.
Lieta ir tā, ka krīzes analītikā
nav nācies sastapt atsauci uz demogrāfisko faktoru, proti, krīze netiek
saistīta ar baltās rases izmiršanu, precīzāk – ar šīs izmiršanas diktēto dzīves loģiku.
Sociālie analītiķi līdz šim ir runājuši
par visdažādākajiem globālajiem procesiem, draudiem, riskiem un megariskiem
- kodolieroču megarisku, ķīmisko ieroču
megarisku, ģenētisko megarisku, ekoloģisko megarisku. Taču par demogrāfisko
megarisku tiek klusēts. Tiek apskatīti tādi globālie draudi kā ekoloģiskais,
bioģenētiskais, sociāli ekonomiskais, eksistenciālais. Globālos procesus
apskata zināšanu sfērā, zinātnes sfērā, informācijas sfērā. Par demogrāfisko
sfēru parasti nekas netiek teikts. Tātad klusē arī par demogrāfiskās sfēras
funkcionālo ietekmi uz procesiem cilvēku dzīvē.
Tiesa, atsevišķi analītiķi ASV
finansu afēristu rīcībā saskata bezatbildību – „pēc manis kaut vai ūdens
plūdi”. Tā, piemēram, 2008.gada Nobela prēmijas laureāts ekonomikā P.Krugmans
raksta par tirgus alkātīgo iedabu /1/. 2008.gada nogalē Londonā notika
diskusija par brīvā tirgus ietekmi uz morāli (tēma: „Does the free market corrode moral character?”) /2/. Franču
sociologs Alens de Benua atklāti saka, ka finansu varenība tika sasniegta ar amorālām
spekulācijām un Rietumu mūsdienu sabiedrība nav spējīga savā apziņā veikt
radikālu pagriezienu – atbrīvoties no patērēšanas mānijas un aplamā priekšstata,
ka cilvēku dzīvē visam ir tikai komerciālā vērtība /3/.
Minētajos materiālos drīzāk ir
domāts morālais faktors, bet nevis balto cilvēku izmiršanas diktētā fatāli ciniskā
loģika. Piemēram, angļu diplomāts sers Roderiks Lains atzīst, ka finansu
sistēmu ir pārņēmis haoss un panika. Turklāt pašlaik ir arī citas globālās
problēmas: kodolieroču izplatīšanās, enerģētiskā krīze, klimata izmaiņas, dzeramā
ūdens resursu izsīkšana. Taču viņa pārdomās baltajiem cilvēkiem akūtā
demogrāfiskā problēma vispār netiek pieminēta it kā tai nebūtu nekāda sakara ar
cilvēku šodienas rūpēm /4/.
Tuvāk minētajai dzīves loģikai ir
krīzes analizētāji, kuri atzīst politiķu nespēju izvirzīt konstruktīvus
priekšlikumus un tādējādi vairāk vai mazāk atklāti norādot uz mūsu obskurācijas pakāpi. Tā tas, piemēram,
atspoguļojās Olivera Norta, Pitera Meijera, Nilsa Kristi viedoklī /5/.
Protams, par demogrāfisko krīzi
šodien ir triviāli runāt. Rietumu civilizācijā katrs no tagad dzīvojošajiem
pieaugušajiem cilvēkiem pats ir vistiešākajā veidā saistīts ar dzimstības
samazināšanos, ja viņam ir tikai viens bērns vai vispār nav bērnu.
ASV jau labu laiku grāmatas par
Rietumu bojāeju ir bestselleri. No tām acīmredzot populārākā ir 2002.gadā
izdotā divu bijušo ASV prezidentu padomnieka Patrika Bjukenena grāmata /6/. Kā
viņš nepolitkorekti atzīstas, Amerikā balto cilvēku ekspansija ilga 500 gadus,
un tagad tai ir pienācis gals. ASV balto cilvēku skaits strauji samazinās. No
Meksikas gadā vidēji ieceļo 1,6 miljoni nelegālie bēgļi. Balto amerikāņu paaudzes,
kuras piedzima pēc II Pasaules kara, par pēcnācēju radīšanu vairs nerūpējās, jo
domāja tikai par sevi. Rietumu kultūru sāka graut ateisms, feminisms,
narkomānija, seksuālās perversijas. Kristiānisma morālās vērtības aizstāja citas
vērtības – cilvēktiesības, egalitārisms, globalizācija, plurālisms,
liberālisms. Skaidrs, ka tēma par balto cilvēku likteni ASV jaunu pavērsienu
ieguva pēc nesenajām prezidenta vēlēšanām.
Tomēr, nākas novērot, sabiedrība joprojām
maz ir informēta par demogrāfiskās krīzes vērienu, raksturīgākajām iezīmēm un
perspektīvām. Vairāk ir zināms tas, par ko runā politiķi un raksta žurnālisti.
Sabiedrība mazāk ir informēta, kā pret
demogrāfiskajām problēmām izturās zinātnieki. Tātad maz ir zināms par to metodiku
un statistiku, uz kā balstās teorētiskā argumentācija par balto cilvēku izmiršanu
un viņu apziņas fatāli cinisko loģiku izmiršanas laikā. Liekas, diemžēl niecīgs
ir to cilvēku skaits, kuri ir lietas kursā par to, ka mēs pašlaik dzīvojam unikālā periodā cilvēces vēsturē.
Mūsdienu zinātne, izmantojot
demogrāfijas, sinergētikas, statistiskās fizikas, sistemoloģijas un citu
eksakto un sociālo zinātņu metodes, izvirzījusi koncepciju par demogrāfisko pāreju, ko pirmo reizi
pārdzīvo cilvēce savas pastāvēšanas vairāku miljonu gadu garumā un par kura
vēsturisko liecinieku liktenis ir lēmis būt katram no mums.
Viens no interesantās un oriģinālās
koncepcijas autoriem ir pazīstamais krievu fiziķis profesors Sergejs Kapica
(dz.1928), kurš jau vairākus gadu desmitus Krievijas TV vada arī Latvijā
iecienīto populārzinātnisko pārraidi „Acīmredzamais neticamais”. Ar demogrāfisko
problemātiku planetārā mērogā nodarbojās ANO, Pasaules banka, Lietišķās
sistēmiskās analīzes starptautiskais institūts, „Eirostat” un vēl dažas institūcijas.
Sergejs Kapica pagājušā gadsimta
beigās, balstoties uz sinergētikas idejām un matemātiskajām metodēm, izstrādāja
unikālu teorētisko pieeju (matemātisko modeli) planētas iedzīvotāju skaita
aprēķiniem no cilvēces pirmsākumiem līdz XXII gadsimtam. Apmēram astoņus gadus
ilgā darba rezultātus viņš apkopoja atsevišķā grāmatā /7/.
Grāmatas ievadā autors pievēršas svarīgākajam,
- proti, tam, ka cilvēces vēsturē pirmo reizi notiek demogrāfiskā pāreja uz jaunu
attīstības tipu, kā rezultātā planētas iedzīvotāju skaits vairs strauji
nepalielināsies un nostabilizēsies noteiktā līmenī. Demogrāfiskā pāreja sākās 1960.gadā
un turpināsies 90 gadus līdz 2050.gadam. Demogrāfiskās pārejas beigās planētas
iedzīvotāju skaits būs 10,7 miljardi, bet XXI gs. beigās planētas iedzīvotāju
skaits būs 12 miljardi un tādā apjomā nostabilizēsies.
Mēs tātad tagad (2009.g.) dzīvojam laikā, kad
jau ir aizvadīta vairāk nekā puse no demogrāfiskās pārejas. Domāju, lieki ir
piebilst, ka S.Kapicas, ANO u.c. teorētiskie risinājumi pilnā mērā praktiski (statistiski)
ir apstiprinājušies. Ja tas tā nebūtu, par to mēs tagad neinteresētos.
Emocionāli fascinējošas ir demogrāfiskās
pārejas raksturīgākās iezīmes. Piemēram, iedzīvotāju skaita pieauguma ātrums un
apjoms. Kā savā 1999.gadā izdotajā grāmatā raksta S.Kapica, katru dienu
zemes iedzīvotāju skaits palielinās par 250 000 cilvēku; dzimstības temps
ir ļoti liels – tuvojās 90 miljoniem cilvēku gadā. Demogrāfiskās pārejas sākumā
1960.gadā planētas iedzīvotāju skaits bija 3 miljardi, 2000.gadā – 6 miljardi.
Kā mēs tagad zinām, 2007.gadā – 6,6 miljardi, 2008.gadā – 6,7 miljardi.
Un pats galvenais – demogrāfiskās pārejas 90
gados iedzīvotāju skaits strauji pieaug tikai t.s. jaunattīstības valstīs un
samazinās t.s. attīstītajās valstīs Eiropā, Krievijā, ASV, Kanādā, Austrālijā,
Jaunzelandē, kur sava veida demogrāfiskais sprādziens iesākās XVIII gs. beigās
un beidzās XX gs. sākumā – 50 gadus pirms demogrāfiskās pārejas.
Tātad iedzīvotāju skaits samazinās
Rietumos; tātad samazinās baltās rases apdzīvotajās teritorijās. 2000.gadā no 6
miljardiem planētas iedzīvotāju baltās rases pārstāvji bija viena sestā daļa,
taču 2050.gadā baltā rase būs tikai viena desmitā daļa no planētas
iedzīvotājiem. Pie tam ļoti liels procents no baltās rases pārstāvjiem būs
cilvēki vecāki par 65 gadiem, ko no darbaspēka trūkuma un migrācijas viedokļa plaši
komentē P.Bjukenens un citi Krievijā, Eiropā, ASV, analizējot sociuma dzīves
perspektīvas demogrāfiskajā aspektā.
Profesors Kapica grāmatā akcentē ļoti
svarīgu momentu (ne tikai no šī raksta tēmas viedokļa). Viņš akcentē demogrāfiskā imperatīva principu.
Saskaņā ar šo principu demogrāfiskā problēma ir vissvarīgākā cilvēces
vēsturē, un ar demogrāfisko stāvokli ir organiski vienoti visi jautājumi
cilvēku dzīvē.
Tā, piemēram, sakarā ar iedzīvotāju skaita
pieaugumu rodas tādi aktuāli jautājumi kā vides aizsardzība, drošība, dabas
resursu izmantošana, enerģijas iegūšana. Demogrāfiskā problēma atsaucās uz
cilvēku darba ražīgumu, interesi par pagātni, morāli, reliģiju, ideoloģiju,
politiku, jo ir organiski vienota ar cilvēku apziņu vispār. Demogrāfiskā problēma
atsaucās uz cilvēku noskaņojumu un savstarpējām attiecībām, nostiprinot vai
pavājinot sakarus starp paaudzēm. Kā tekstā vairākkārt norāda S.Kapica,
cilvēces attīstība ir vienota ar planētas iedzīvotāju skaitu un šī skaita
pašregulāciju; cilvēce ir atvērta evolucionējoša sistēma, un cilvēcei ir
specifiska universiāla mijiedarbība, kas notiek pateicoties informācijas
apmaiņai, valodai un cilvēka apziņas iedabai. S.Kapica pamatoti nožēlo, ka
demogrāfiskā imperatīva principu maz izmanto sociālajās un humanitārajās
zinātnēs. Minētajā grāmatā viņš min tikai vienu pozitīvo piemēru – angļu izcilā
ekonomista Dž. M. Keinsa 1920.gadā publicēto darbu. Tajā Keins izsakās par
iedzīvotāju skaita straujā pieauguma ietekmi uz I Pasaules kara izcelšanos un
1917.gada revolūcijām Krievijā. Nākas piebilst, ka speciālajā literatūrā par „masu
sabiedrības”, „masu cilvēku”, „masu kultūras” rašanos XX gs. ir zināms viens teksts,
kurā minēto parādību izcelsme ir skaidrota ar iedzīvotāju skaita straujo
pieaugumu Eiropā XIX gs. Tas ir H.Ortegas-i-Gaseta slavenais darbs „Masu
sacelšanās”, ko spāņu presē sāka publicēt 1926.gadā. Filosofs min vairākus
skaitļus: no V līdz XIX gs. Eiropas iedzīvotāju skaits nekad nepārsniedza 180
miljonus, taču periodā no 1800.gada līdz 1914. gadam izauga līdz 460 miljoniem.
Tādējādi nākas objektīvi secināt, ka Eiropas kultūra radikāli izmainījās
iedzīvotāju skaita straujā pieauguma rezultāta XIX gs. Spāņu filosofs eiropiešu
visās nelaimēs metaforiski vaino XIX gadsimtu.
Iespējams, demogrāfiskā imperatīva
ignorēšanu, par ko žēlojās S.Kapica, kāds gribēs izskaidrot ar Rietumu cilvēku
bēdīgo intelektuālo stāvokli – nespēju pievērst uzmanību galvenajam. Ne tikai
saruna par masu parādībām un t.s. masu kultūru līdz šim ir notikusi, ignorējot
galveno – cilvēku skaita grandiozo pieaugumu Eiropā XIX gs. Nepieciešams
atklāti paškritiski atzīt, ka mums vispār nav zinātniskā tradīcija sociālo un
humanitāro procesu izskaidrojumā balstīties uz demogrāfisko faktoru un
antiholisms ir samērā izplatīta parādība, domājot, ka, piemēram, sociālā
uzbūve, politika, garīgā kultūra, ekonomika ir savstarpēji autonomas sfēras.
S.Kapicas domubiedru aprindās demogrāfiskā
pāreja ir stimulējusi vēlēšanos izstrādāt koncepciju par demogrāfisko globalizāciju, kam nesen sāka pievērsties atsevišķi
zinātnieki Krievijā /8/. Viņu atziņas var noderēt potenciālajai rases dinamikas
teorijai.
Vispirms nākas ņemt vērā, ka
demogrāfiskā globalizācija bija pirmā globalizācijas forma krietni pirms
finansu, ekonomiskās un masu kultūras industrijas globalizācijas. Demogrāfiskā
globalizācija sākās ar eiropeīdu infāziju citos kontinentos. Par šī procesa
simbolisko sākumpunktu var pieņemt 1492.gada 12.oktobri, kad Kolumbs atklāja
Ameriku.
No rases dinamikas teorijas
viedokļa būtiski ir tas, ka demogrāfiskā globalizācija veicināja jaunu etnisko
grupu formēšanos. Minētā raksta autori piemērā min Latiņamerikas superetnosu,
kas izveidojās no vairākiem komponentiem: Rietumeiropas superetnosa pārstāvjiem,
negroīdās rases elementiem, autohtonajiem indiāņu iedzīvotājiem. Demogrāfiskā
globalizācija daudzās vietās ietekmēja subetnosu pāreju etnosa statusā, kā tas,
piemēram, notika Indijā (hindustanas etnosa izveidošanās).
Rases dinamikas teorijas kontekstā
acīmredzot vissvarīgākās ir demogrāfiskās globalizācijas pētnieku formulētās
prognozes. Viņi paredz, ka turpmākajos 100 gados cilvēce saglabās līdzšinējo
etnisko, kultūru un civilizāciju daudzveidību. Par to, kas notiks pēc tam,
zinātnieki klusē.
Zinātnieki korekti klusē, taču
sabiedrībā ir sastopams zināms noskaņojums.
Zināms noskaņojums bija sastopams
XX gs. sākumā, kad Eiropā nācās konstatēt iedzīvotāju skaita milzīgo pieaugumu.
Toreiz to varēja redzēt, kā raksta H.Ortega-i-Gasets, katrs ar savām acīm.
Katrs varēja redzēt, ka visapkārt ir cilvēku bari, ik uz soļa izraisot
pārpildītību: pilsētas pārpildītas, mājas pārpildītas, viesnīcas pārpildītas,
vilcieni pārpildīti, kafejnīcas pārpildītas, ielas pārpildītas, baznīcas
pārpildītas, pludmales pārpildītas, teātri pārpildīti pat tad, ja izrāde ir
vāja. Visi saprata, ka dzīvē ir radusies jauna problēma – atrast sev vietu.
Domājoši cilvēki saprata, ka
vietas atrašana nebūt nav visnepatīkamākā problēma. Spāņu filosofs ne velti minētajā
apcerē jau pirmajos teikumos runā par vēsturiski jaunu parādību, proti, runā
par to, ka eiropiešu tautas un kultūras apdraud krīze. Pie tam tā ir nopietnākā
no visām iespējamajām krīzēm, jo tās pamatā ir agrāk nepiedzīvota realitāte – sabiedrisko
dzīvi pārņem masas, kuras, kā liecina cilvēces vēsture, nav spējīgas valdīt
pār sevi un kurām tas nemaz nav jādara. Iedzīvotāju skaita milzīgā pieauguma
rezultātā ir radusies „masu sacelšanās”, kas apdraud kultūru nākotni.
Kā jau agrāk tika pieminēts,
H.Ortega-i-Gasets pārpildītību un tās stimulēto noskaņojumu izskaidro no demogrāfiskā
viedokļa. Viņš atsaucās uz ekonomista Vernera Zombarta datiem par Eiropas iedzīvotāju
skaita milzīgo pieaugumu XIX gs. Zīmīgi, ka spāņu filosofs tāpat kā S.Kapica
žēlojās par nevērīgo attieksmi pret demogrāfiskajiem datiem. H.Ortega-i-Gasets aizrāda,
ka V.Zombarta publicētajai statistikai netiek pievērsta vajadzīgā uzmanība.
Manuprāt, aktualitāti nav
zaudējuši H.Ortegas-i-Gaseta ieskati par eiropiešu „demogrāfiskā sprādziena”
sekām. Viņš raksta, ka iedzīvotāju skaita galvu reibinošais pieaugums izvirda
jaunus un jaunus cilvēku barus, kuri „vēstures avangardā” nonāk tik straujā
tempā, ka „nepagūst pārņemt tradicionālo kultūru”/9/. Tāpēc eiropieši, turpina
autors, ir kļuvuši garīgi nabadzīgāki nekā iepriekšējos laikmetos; tāpēc
izglītība sniedz dzīvē noderīgas tehniskās iemaņas, bet neaudzina cilvēkus;
tāpēc skolas iemāca dzīvot materiāli pilnvērtīgāk, bet nespēj jauno paaudzi
apveltīt ne ar vēsturiskuma izjūtu, ne ar vēsturiskās atbildības apziņu; tāpēc
masām sniedz priekšstatu par mūsdienu tehniskā progresa spēku un varenību, bet
aizmirst atgādināt par gara spēku.
Spāņu filosofa novērojumi nav
zaudējuši aktualitāti tāpēc, ka palīdz izskaidrot parādības, kuras Rietumu
sabiedrībā attīstījās pēc II Pasaules kara un turpina saglabāties arī šodien.
Pirmkārt un galvenokārt tas attiecas uz t.s. patērēšanas sabiedrības fenomenu,
kas varēja rasties tikai balstoties uz attiecīgo cilvēcisko kvalitāti,
respektīvi, t.s. masu cilvēku kvalitāti, kura nespēj pretoties kapitālisma
ekonomikā pielietotajām manipulācijām ar iracionālajiem simboliem un
stereotipiem. Tikai pateicoties attiecīgajai cilvēciskajai kvalitātei XX gs.
varēja rasties sociāli ekonomiskais monstrs, kuram vispiemērotākais apzīmējums
manuprāt ir iracionālais kapitālisms
/10/.
Kā aizvadītajos gados novērojuši
atsevišķi vērīgi zinātnieki, iracionālais kapitālisms Rietumu sabiedrībā ir
izraisījis apokaliptisku noskaņojumu. Tagad ir nostiprinājusies
pārliecība par iracionālā kapitālisma totālo triumfu – iracionālo kapitālismu
neviens un nekad nespēs uzvarēt. Iracionālais kapitālisms ir apbruņots ar
rafinētām psiholoģiski informatīvajām tehnoloģijām un spēj iespiesties cilvēku
iekšējā pasaulē, pakļaujot sava kapitāla interesēm cilvēku jūtas un pat cilvēku
rītdienas cerības. Rietumu cilvēki ir sākuši pret kapitāla varu izturēties kā pret fatālām
briesmām, no kurām nav iespējams nekādā veidā izvairīties /11/.
Intelektuālajā literatūrā sastopama arī cita mūsdienu
kapitāla interpretācija. Proti, mūsdienu kapitāls cenšas sabiedrību dezorientēt
un novest sistēmiskā šokā, lai sabiedrība kļūtu apātiska un vairs nevēlētos
pretoties virspeļņas kāro kapitālistu gribai /12/. Šajā sakarā nākas piebilst,
ka t.s. kreisie politiskie spēki šodien nav spējīgi pretoties kapitāla diktātam
ne Eiropā, ne citos kontinentos.
Nepieciešams atcerēties, ka pēc II Pasaules
kara minēto cilvēcisko kvalitāti ietekmēja vairāki momenti. Vispirms
noskaņojums sakarā ar pārdzīvoto karu (neticība izglītotības spēkam, neticība
patiesības spēkam, neticība morāles normām, neticība kristiānismam), kas
sekmēja vēlēšanos baudīt dzīvi un domāt tikai par sevi, par ko pamatoti raksta
P.Bjukenens. Savukārt XX gs. nogalē, Rietumu sabiedrībai nelabvēlīgās
demogrāfiskās pārejas apstākļos, noskaņojumu papildināja jauna bēdīga atskarsme
– atskarsme par balto cilvēku izmiršanu un „dzelteno briesmu” tuvošanos no
Āzijas dzīlēm, kā arī „melnā fenomena” uzvaras gājienu. Rietumos par „melno
fenomenu” sauc pašnāvības (suicīdu), kas ir viens no mirstības galvenajiem
iemesliem par laimi ne tikai balto cilvēku vidū. Tiek prognozēts, ka 2020.gadā
pašnāvību skaits vienā gadā uz planētas var sasniegt skaitli
1 500 000 /13/.
Faktiski zemes pārapdzīvotības
problēmas zinātnē tika prognozētas jau pirms laba laika. Piemēram, vairāk vai
mazāk radikāli paredzējumi tika izteikti par sociāli demogrāfisko problēmu. Tās
attīstības gaitā varētu notikt cilvēces sociālās organizācijas izmaiņas,
formējot jaunu sociālo stratifikāciju planētas iedzīvotāju masās. Un prognozes
ir apstiprinājušās. Šodien tādi sociālās stratifikācijas kritēriji kā
etniskums, šķiriskums, reliģiskā piederība saglabā savu nozīmi, bet pārsvarā
tikai mikrosociālajā līmenī. Makrocioālajā līmenī visu izšķir transnacionālās
korporācijas, kuru rokās daļēji koncentrējās pat politiskās funkcijas globālo
procesu vadībā – pirmām kārtām enerģētikā un informācijas jomā.
Kultūras apokalipse XXI gs. vai
vēlāk ir visai iespējama tāpēc, ka var realizēties vairāki ietekmīgi faktori:
1) kultūras procesi uz planētas virzīsies stihiski; 2) palielināsies plaisa
starp dažādām sabiedrībām (civilizācijām) no ražošanas tehnoloģiskās attīstības
viedokļa; 3) būs demogrāfiskā krīze, kuru ietekmēs medicīnas spēja iejaukties
cilvēku dabiskās atlases procesos; 4) būs cilvēces genofonda masveida
degradācija, ko veicinās alkoholisms, narkomānija un tādu cilvēku faktiskais
pieaugums, kuri nav spējīgi piedalīties sociāli profesionālajā konkurencē; 5)
pilnā mērā atmirs Apgaismības ilūzijas par cilvēces vispārējo uzplaukumu
izglītības un humānisma rezultātā; 6) mazināsies morāles normu un vērtību
nozīmība, kas saistīts ar kulturoloģiskās kompetences trūkumu, jo humanitārās
kultūras atražošana nenotiek pietiekami intensīvi jeb, kā savā grāmatā
asprātīgi salīdzina S.Kapica, „software”(datora
programmu) attīstība ir lēnāka nekā „hardware”
(datora „dzelžu”) ražošana.
Prognozējot nākotni pēc
demogrāfiskās pārejas, S.Kapica raksta par jauna kultūras tipa rašanos, kad
priekšplānā izvirzīsies kvalitāte, bet nevis kvantitāte, kas dominēja
kultūrā pirms tam. Nostabilizējoties iedzīvotāju skaitam, nostabilzēsies
cilvēku kultūra un tajā vairs nedominēs kvantitatīvie dzīves mērķi un progresa kritēriji.
Cita lieta, kāda būs jaunās kultūras
kvalitāte. Kā zināms, pie visa vainīgais XIX gadsimts ar savu demogrāfisko
„sprādzienu” veicināja ne visai iepriecinošas kultūras kvalitātes rašanos XX
gadsimtā. Kultūra nonāca bifurkācijas aktīvā fāzē – globālā lēcienā no kultūras
uz kaut ko principiāli jaunu, kas vēl nav novērots cilvēces vēsturē. Minētajam
globālajam procesam bija, tā teikt, ārējais iemesls – tehnogēnās civilizācijas
kulminācija: zinātniski tehniskā progresa bums aizvadītajos 150-200 gados, kas
izraisīja dziļas izmaiņas cilvēka mentalitātē, psihikā, vērtību sistēmā,
morālē. Ārējais iemesls, bet vispirms primārās kardinālās demogrāfiskās
izmaiņas ir determinētas kosmoloģiski antropoloģiskajos procesos, kurus mēs
pagaidām neizprotam.
Zinātniskajās aprindās jaunajam
kultūras tipam jau ir dažādi epiteti. Viens no populārākajiem – postkultūra. Saskaņā ar postkultūras
adeptu viedokli XX gs. bija pēdējais kristiānisma kultūras gadsimts cilvēces
vēsturē. Pēdējais tās kultūras gadsimts, kurā kultūras pašizteiksme balstījās
uz cilvēciskā gara enerģiju. Postkultūra ir kultūras simulakrs: tā ir kultūra
ar tukšu centru un sastāv tikai no kultūras apvalka. Postkultūra ir imitācija,
slēpjot tukšumu. Tātad postkultūra asociējās tikai ar kaut ko nekvalitatīvu,
bezgarīgu, antipātisku. Postkultūra ir kultūras antipods.
Nākas atcerēties, ka eiropeīdu humanitārajā
diskursā vienmēr ir sastopamas divas kulturoloģiskās orientācijas –
optimistiskā un pesimistiskā. Visos laikmetos pret kultūru izturējās divējādi,
tagadnē un nākotnē saskatot pozitīvas izpausmes jeb tikai nomāktību un
bezcerību.
Kultūras pesimisms raksturīgs XX
gs. analītikai ar Špenglera fundamentālo tekstu priekšgalā, taču patiesībā
pazīstams jau no Platona, Augustīna, Russo, Šopenhauera, T.S.Eliota, Nīčes
darbiem. Pesimistiskā kulturoloģiskā orientācija tāpat kā optimistiskā
kulturoloģiskā orientācija acīmredzot psiholoģiski strukturēta attiecīgo autoru
garīgajā sastvarā un pasaules uztverē – skatījumā uz dzīvi, cilvēkiem, kultūras
parādībām.
Tomēr noteikti nākas ņemt vērā, ka
XX gs. otrajā pusē radās pesimistiskās orientācijas darbi, kurus nevar uzskatīt,
teiksim, par Špenglera tradīcijas turpinājumu. Runa ir par Rietumu tādu sociālo
filosofu, sociologu, kulturologu darbiem kā Makluens, Bodrijārs, Toflers, Hābermāss,
Baumans, Gidens. Pēc II Pasaules kara viņi nodarbojās, lietojot Bodrijāra
terminoloģiju, ar Rietumu sociuma orģiju
analīzi un kritiku. Droši var teikt, ka viņi faktiski aprakstīja Rietumu
cilvēku orģijas baltās rases izmiršanas laikā – orģijas komunikācijas sfērā, alkātīgajā
ekonomiskajā politikā, patērēšanas iracionālajā mānijā, postmodernistisko ideju
un terminu haosā.
Kā raksta Žans Bodrijārs, mūsu
dzīve pašlaik turpinās pēc orģijas – dzīrēm ar lielu daudzumu ēdienu un
dzērienu, trakulīgu un izlaidīgu uzdzīvi, kā latviešu filologi skaidro šo
grieķu izcelsmes svešvārdu. Turklāt orģijas „tematika” varēja būt visdažādākā –
politiskā, seksuālā, feministiskā, ražošanas, nonākot līdz maniakālai lietu, simbolu,
ideoloģiju, dzīves baudu pārprodukcijai. Galvenais jautājums franču filosofa
ieskatā tāpēc ir par to, ko mums darīt pēc orģijām. Mūsu tagadējā dzīve
liecina, ka mēs traucamies uz tukšumu, jo visas iespējas jau esam izsmēluši –
apriori pazīstam jebkuru dzīves parādību, formu, velmi. Paradoksāli mūsu
šodienas dzīvē ir tas, ka mēs esam spiesti izlikties, ka nekas nav bijis un
tāpēc varam atkal sākt visu no sākuma, respektīvi, turpināt orģijas /14/.
Baltās rases esamībā (atklāti
sakot, obskurācijā) var saskatīt zināmas stadijas. Pēc II Pasaules kara minētie
domātāji aprakstīja pavisam citu stadiju nekā Špenglers vai Ortega-i-Gasets,
kurš, piemēram, bažījās par „dzīves dezorientāciju”. Mums šodien skaidri ir
redzams, ka „dzīves desorientācijas” pārstāvju garīgi morālais un
intelektuālais portrets manāmi atšķiras no pēckara orģiju „fanu” veidola.
Spāņu filosofs runā par savāda
fenomena – dzīves dezorientācijas -
izplatīšanos eiropeiskajā sabiedrībā. Kā viņš atceras, vēl pirms
vairākiem gadu desmitiem eiropietis savā dzīves orientācijā balstījās uz
kultūru. Zinātne, māksla, tiesības bija vispāratzītas garantijas jebkurā
cilvēka ikdienas situācijā. Eiropietis ne tikai balstījās uz kultūru, bet arī pats dzīvoja kultūrai. Viņa
dzīve bija veltīta kultūrai, kura sniedza pilnīgu garīgo apmierinājumu, kalpoja
kā sirdsapziņas kritērijs. Kultūra bija uzticama pasaule, uz kuru varēja
vienmēr paļauties, ja kāds bija nomaldījies no pareizā ceļa. Spāņu filosofs
priecājās, ka eiropieši vēl nav pilnā mērā sarāvuši saites ar kultūru, taču uz
kultūru diemžēl skatās no zināmas distances /15/. Skaidrs, ka pēc II Pasaules
kara distance starp garīgo kultūru un patērēšanas bezprāta pārņemtajiem
baltajiem cilvēkiem ievērojami palielinājās, melnā krāsā ieskicējot jaunu
stadiju rases obskurācijas procesā.
Obskurācijas izpausmes plaši raksturotas
kulturoloģiskajās un etnoloģiskajās teorijās, analizējot, piemēram, Romas
impērijas, Bizantijas drūmo likteni. Par civilizāciju un tautu var teikt, ka
samērā vispusīgi mums ir zināmi tās bojāejas apstākļi, faktori, likumsakarības.
Labi ir zināms, ka civilizācijas un tautas bojāeja nenotiek momentā un pirms
bojāejas ne reti var konstatēt noteiktu periodu, ko zinātnē dēvē par obskurācijas fāzi.
Tās laikā sociumā samazinās kreatīvi aktīvais pasionārais
elements, pieaug lepnā pašapmierinātībā
dzīvojošo cilvēku daļa, kā arī aprobežotu, strādāt nemīlošu, emocionāli un
intelektuāli nepilnvērtīgu, bet ar augstām dzīves prasībām apveltītu cilvēku
skaits. Obskurācijas fāzē nav cieņā radoši cilvēki un intelektuālās vērtības
izraisa histērisku naidu; oriģinālus darbus nomaina kompilācijas; sabiedriskajā
dzīvē nostiprinās korupcija, - viss ir pērkams, nevienam nevar ticēt un ne uz
vienu nevar paļauties; ciena nevis talantu, bet talantu „reitingu”; ciena nevis
personību, bet viduvējību; ciena nevis principialitāti, bet bezprincipialitāti.
Piemēram, Romas „zaldātu imperatori” apzināti iznīcināja armijas vērtīgāko daļu
– oficierus, kuri prasīja stingru disciplīnu, bija principiāli un drosmīgi.
Viņu vietā nāca gļēvuļi, sliņķi un bezprincipiāli cilvēki.
Obskurācijas fāzes neiztrūkstošs elements
vienmēr un visur ir bijusi egoistiskā dzīve šodienai – bezbēdīga dzīves
baudīšana bez jebkādām rūpēm par rītdienu. Ne velti tāpēc mēdz uzskatīt, ka
civilizācija, tauta patiesībā ir jau mirusi ilgi pirms „formālās” nāves.
Piemēram, romieši gāja bojā ilgi pirms viņu sakāves kaujās ar barbariem. Obskurācijas
fāzē civilizācija, tauta tiek iznīcināta no iekšpuses, un tāpēc degradācija
sagrauj visdziļākos antropoģenētiskos slāņus.
Šodien ir lasāms, ka finansu un
ekonomiskā krīze ir plašākas krīzes sastāvdaļa. Tā ir sastāvdaļa pārejā no
viena laikmeta uz kādu citu laikmetu, un tas ir saistīts ar civilizācijas
alternatīvas meklējumiem. Tātad tipoloģiski jaunas civilizācijas
iespējamību – jaunas civilizācijas identitātes meklējumiem. Kā zināms,
civilizācijas identitātes pamatā ir garīgās kultūras, reliģijas,
eksistenciālās, transcendentālās vērtības un priekšstati. Civilizācijas pamatā
ir piederība vienai rasei. Civilizācijas alternatīvajos risinājumos tas tā
vairs var nebūt.
Visjaunākajā laikā gudras valstis
par piemērotāko formu savu interešu formulēšanā un realizācijā atzīst
civilizācijas fundamentu. Tas ir labi saprotams. Civilizācijas līmenī veidojās
kopīga vērtību sistēma – universāls instruments dialogam starp vienas
civilizācijas valstīm. Civilizācija ir transnacionālā kolektīvā identitāte. Skaidrs,
ka sarunā par jaunas civilizācijas identitāti obligāta ir demogrāfiskā tēma. Civilizācijas līmenī nākas veidot arī rases
dinamikas teoriju.
Protams, iespējama arī cita
versija – baltos cilvēkus neviens vairs nevar glābt: ne filosofi, ne
kibersofisti. To pat nevar izdarīt dievs Neo ar melnajām brillēm no XXII gs.
ontoloģisko šausmu bezrealitātes zemes (sveiciens „Matricei”!). Arī Romas
impērija vismaz divus gadsimtus eksistēja fatālas bojāejas stāvoklī, jo neviens
nebija spējīgs aizkavēt bojāeju. Joprojām tiek runāts par romiešu gara
atslābumu un stagnāciju, antīkās kultūras krīzi, ekonomisko pagrimumu,
politisko un militāro novājināšanos, barbaru spiedienu, vergturu iekārtas trūkumiem,
pilsētas civilizācijas norietu. Taču visiem ir skaidrs, ka tie ir tikai zināmi
pavērsieni vispārējā neglabjamā iznākumā. Turklāt zīmīga ir procesu „modeļu”
sakritība. Impērijas provinces (šodien – migranti citu rasu pārstāvji) vispirms
asimilējās un emancipējās, bet pēc tam pārgāja uzbrukumā centram – Romai un
centrālajām varas struktūrām ar Senātu priekšgalā. Ziemeļāfrikas un Tuvo
Austrumu izcelsmes karjeristi pārņēma varu un daži kļuva pat par imperatoriem.
Baltie cilvēki Rietumos, postmodernisma
korifeji un puskorifeji, joprojām lielā mērā ir nodarbināti ar reālās un
virtuālās pasaules simulēšanu simulakru formā, tiecoties mūs pieradināt pie abu
komponentu saplūšanas. Simulakru izdomāšana ir pāreja uz bezprātu:
irealitāti, sapni, mītu, fetišu, lietu un projektu narcismu. Ne velti Pols
Krugmans par šodienas lielāko nelaimi atzīst izpratnes deficītu – nespēju
sniegt konstruktīvas atbildes finansu un ekonomiskās krīzes jautājumos.
Pasaules 20 vadošo valstu vadītāju apspriede neko nedeva, jo kosmopolītiskā
elite nespēj atbrīvoties no virtuālās finansiālās un ekonomiskās piramīdas
ilūzijām. Šodien neviens nezina, kā pārvarēt nabadzību, valstu ekonomisko
neviendabību, ko darīt ar „failed states”,
starptautisko terorismu, kā atrisināt amerikāniskās globalizācijas
izkropļojumus, kā atbrīvoties no iracionālās patērēšanas trakulībām.
Rietumu civilizācija nebūt nav viendabīga. Angļu
sakšu zemēs (ASV, Lielbritānijā) valda patērēšanas/patērētāju prioritāte.
Vācijā, Francijā – ražotāju prioritāte. Rietumu visās zemēs valda feminisms, agresīvi
bloķējot tēmu par bērnu dzemdēšanu. Pašlaik vienīgi Krievijā ne tikai vīrieši,
bet arī sievietes runā atklātu valodu par bērnu dzemdēšanu kā vienīgo izeju no
demogrāfiskās katastrofas.
Bet varbūt pret rases dinamikas
teorijas nepieciešamību svētīgāk izturēties kā pret retorisku konstrukciju, jo
atbilde ir zināma – rases dinamikas izpratnē bez bailēm var piemērot mūsu
zināšanas par civilizāciju, tautu un tās kultūru. Tādi kultūrvēsturisko studiju
klasiķi kā Špenglers, Toinbijs, Sorokins, Daņiļevskis, Gumiļovs, Leontjevs ir
izstrādājuši respektablas koncepcijas, balstoties uz jau antīkajā laikmetā pazīstamo
pieeju civilizācijas un tautas attīstību salīdzināt ar bioloģisko organismu
attīstības trim pamatfāzēm – augšanu, uzplaukumu un norietu. Tā, piemēram, Osvalda Špenglera grāmatā kultūras organisma
mūža ilgums ir 1000 gadu, un tādējādi Eiropas kultūras noriets nav
ekstravaganta hipotēze, bet precīzi izskaitļots fināls, - Eiropas bojāeja
paredzama pēc 2200.gada.
Zinātne, protams, var atzīt un
neatzīt bioloģiskās analoģijas. Zinātne var pilnveidot klasiķu koncepcijas.
Piemēram, var pieņemt, ka civilizācija neiet bojā spontānas iekšējās attīstības
rezultātā, neko neatstājot pēc sevis. Civilizācija var iet bojā vai transformēties,
saglabājot savu strukturālo kodolu. Civilizācijā var kvalitatīvi izmainīties sociāli
normatīvie principi un vērtību sistēma tādā mērā, ka pārvēršas par cita līmeņa
civilizāciju. Tāpēc civilizācijas dzīves pilns cikls sastāv no 4 fāzēm: rašanās
– augšanas – uzplaukuma – pārveidošanās.
Un, bez šaubām, vispiesardzīgāk jāizturās pret
pēdējo fāzi. Tas, ko pirmajā brīdī gribas pasludināt par civilizācijas bojāeju,
faktiski var izrādīties tikai transformācija – civilizācijas pāreja jaunā
līmenī. Jebkurā gadījumā visu izšķirs mūsu kompetence piemērot demogrāfiskā
imperatīva principu, jo viens no civilizācijas transformācijas faktoriem var
būt kardinālās etniskās izmaiņas – jaunas rases formēšanās.
______________
1/ Skat.: Krugman P. The Obama Agenda.- The New York Times, November 7,
2008.
2/ Skat.: Dammann G. Markets over morality. http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2008/dec/07/free-market-morality.
4/ Skat.: http://www.russ.ru.
5/ Skat.: http://www.russ.ru.
6/ Skat.: Buchanan P.J. The Death of the West: how dying populations and
immigrant invasions imperil our country and civilization. Patrich J. Buchanan
[New Yourk, 2002].
7/ Skat.: Капица С.П. Сколько людей жило, живет и
будет жить на земле. Очерк теории роста человечества. М., 1999.
8/ Skat.: Римашевская Н.М., Галецкий В.Ф.
Демографическая глобализация и экологический императив. Сущность
демографической глобализации. http://www.nikitskyclub.ru.
9/Ортега-и-Гасет Х. Камень и небо. М., 2000, стр. 188.
10/ Skat. plašāk par to: Priedītis A. Masu komunikācija: sākums un gals. http://www.spidolastelpa.narod.ru.
12/ Skat.: Кляйн Н. Доктрина шока. Расцвет капитализма
катастроф. М., 2009.
14/ Skat.: Бодрийяр Ж.
Прозрачность зла. М., 2000.
15/ Skat.: Ортега-и-Гасет Х. Тема нашего времени. http://www.countries.ru//library/texts/gasset.htm.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru