Šajā tekstā vēlos
iepazīstināt ar savu hipotēzi par analītiski intriģējošas parādības cēloni. Tā
ir mūsdienu parādība, un tā agrāk nebija sastopama cilvēces vēsturē. Parādība
aptver visu cilvēci. Parādībai ir cēlonis. Par parādības cēloni iespējamas
dažādas hipotēzes. Tās atspoguļojas speciālajā literatūrā. Šajā tekstā runa būs
par vēl vienu hipotēzi.
Parādībai ir
obsesijas reputācija. Tas ir precīzi zināms. Tātad šī parādība tur savā gūstā
cilvēkus – viņu domas, atmiņas, bailes, tieksmes, šaubas, kas pret paša gribu
rodas ne tikai slimiem, bet arī veseliem cilvēkiem. Jēdziens „obsesija” ir
atvasinājums no latīņu „obsessio”
(ielenkt, turēt savā varā), un tas teicami iederas intriģējošās parādības interpretācijā.
Vēl nākas piebilst, ka cilvēki var apzināties obsesijas nepareizību,
iracionalitāti un nevajadzību, bet tomēr nespēj no tās atbrīvoties. Viņi visu
laiku paliek parādības gūstekņi.
Virsrakstā ir latviešu
sarunvalodā reti sastopams jēdziens - nomofobija. Tas faktiski ir jaunvārds.
Tas cilvēces leksiskajā arsenālā ir tikai no 2010.gada. Jēdziens „nomofobija”
ir atvasinājums no izteikuma angļu valodā „no
mobile-phone phobia” (bailes palikt bez mobilā telefona).
Pie reizes gribu
paskaidrot vēl vienu leksisko darinājumu. Tekstā tiks lietots kalks „smartfons”.
Tas ir veidojums latviešu valodā no angļu „smartphone”
(gudrais telefons). Atšķirībā no jēdzieniem „obsesija” un „nomofobija” dotais
kalks ir plaši izplatīts latviešu sarunvalodā (arī reklāmā), tāpēc atļaušos to
lietot bez pēdiņām.
Modernā obsesija
ir atkarība no jaunākās tehnikas un tehnoloģijas – datora, mobilā telefona,
interneta un tā komunikācijas instrumentiem (sociālajiem tīkliem). Tik tikko
minētās tehnikas un tehnoloģijas mūžs ir vēsturiski ļoti īss, taču attīstības
ziņā ļoti dinamisks. Tas ir pārāk dinamisks. Tāpēc mūsdienās neviens nekaunas,
ka cilvēku apziņa (jaunās tehnikas un tehnoloģijas ietekmes izpratne) atpaliek
no tehniskā un tehnoloģiskā progresa. Tādā gadījumā saka, ka „dzelži” attīstās
straujāk nekā cilvēku apziņa un viņu spēja operatīvi mainīties reizē ar
izmaiņām zinātniski tehniskajā jomā. Tas pilnā mērā attiecas uz moderno
obsesiju.
Vispirms
speciālisti sāka analizēt atkarību no interneta (turpmāk sacīsim - interneta
atkarību). Pētnieciskā darbība sākās 1995.gadā. Togad Rietumos publicēja pirmos
rakstus par interneta izraisītajām psihiskajām problēmām. Pirmās monogrāfijas
par interneta atkarību sāka publicēt 1998.-1999.gadā.
Jau zinātniskās
pētniecības pašā sākumā radās un joprojām saglabājas terminoloģiskā
daudzveidība. Angļu valodā speciālajā literatūrā tiek lietoti tādi jēdzieni kā
„Internet abuse” (interneta pārmērīga
lietošana), „Internet addiction”
(interneta tieksme/sliecība/nodošanās), „Internet
dependency” (interneta atkarība), „compulsive
Internet use” (piespiedu/spaidu interneta lietošana), „pathological Internet use” (patoloģiska interneta lietošana), „disturbed Internet use”
(uztraukta/uzbudinoša interneta lietošana).
Zinātne, protams,
centās iet kopsolī ar informācijas tehnikas un tehnoloģijas jaunākajiem
sasniegumiem. Nācās pievērsties ne tikai interneta atkarībai, bet apvienot
vienā pētnieciskajā kompleksā atkarību no datora, atkarību no interneta,
atkarību no mobilā telofona un XXI gadsimta sākumā arī atkarību no smartfona.
Zinātne sāka lietot tādus jēdzienus kā kiberpsiholoģija, kibertelpa un tās
gūstekņi. Jau minēju par jēdziena „nomofobija” lietošanu no 2010.gada.
Pašlaik (2018.g.
beigās) zinātniskās uzmanības centrā ir atkarība no smartfona, kas faktiski
reizē ir atkarība no datora, atkarība no mobilā telofona un atkarība no
interneta. Smartfona izgudrošana un pielietošana sekmēja zinātniskās domas
konsolidāciju, sākot ar viena pētnieciskā priekšmeta definēšanas un beidzot ar
analītisko universāliju iespējamību. Vairs nav nepieciešams nodalīt datora,
mobilā telefona, interneta un tā sociālo instrumentu psiholoģisko,
kulturoloģisko problemātiku, kā arī nozoloģisko problemātiku (nozoloģija ir
mācība par slimībām, to klasifikāciju).
Analītisko
secinājumu ievirze bija prognozējama. Civilizācijas labumiem
(jaunizgudrojumiem) vienmēr ir divas sejas: labā un sliktā. Zinātniski
tehniskais progress katru reizi atvieglo cilvēku dzīvi, taču reizē kaut kādā
veidā to padara komplicētāku, veicinot negatīvas emocijas un negatīvas kulturoloģiskās
asociācijas, bremzējot cilvēku darbību un nelabi izmainot cilvēku dzīves
kārtību, normas un pat vērtības. Tāpēc bija prognozējama gan pozitīvā, gan
negatīvā attieksme pret smartfonu. Bailes no tehnikas varas, bailes no tehnikas
spējas transformēt kultūru, cilvēka dabu un paradumus, bailes no tehnikas
spējas būtiski koriģēt sociālos procesus un politiskos procesus ir tradicionāla
izpausme. Dažāda rakstura bailes vienmēr ir pavadījušas to segmentu, ko saucam
par dzīves tehnisko progresu. Mūsdienās šīm bailēm ir īpašs iemesls, jo
informācijas tehnoloģijas ne tikai izkārto un kontrolē dzīves procesus, bet
izkārto un kontrolē cilvēkus. Cilvēki zaudē suverenitāti – cilvēcisko
neatkarību, patstāvību darbībā, uzvedībā un komunikācijā. Ar jaunās tehnikas un
tehnoloģijas palīdzību var iegūt visdažādākā satura informāciju par cilvēkiem,
ko savās interesēs var izmantot ārējie spēki.
Pozitīvās
attieksmes adepti slavē internetu un tā pieejamību smartfonā. Internets
stimulējot smadzeņu aktivitāti, un tas esot ļoti derīgi vidējā vecuma cilvēkiem
un gados vecākiem cilvēkiem. Turklāt atsevišķi zinātnieki pat neatzīst
interneta atkarību. Tā neeksistējot, un apgalvojumi par interneta atkarību ir
intelektuāls pārspīlējums. Patiesībā internets esot saistīts ar cita veida
atkarībām – datorspēļu atkarību, „čatošanas” atkarību, azartspēļu atkarību.
Speciālajā
literatūrā dominē negatīva attieksme pret internetu/smartfonu.
Interneta/smartfona izraisītā patoloģiskā obsesija esot skaidra realitāte un
maldīgi ir to neatzīt un pret to nevērsties. Neiroloģisko mehānismu sakarību
summa interneta/smartfona atkarības laikā cilvēka smadzenēs esot tāda pati kā cilvēkiem
ar atkarību no narkotikām.
Daudzi zinātnieki
izsakās ļoti kritiski. XXI gadsimtā smartfons esot izraisījis jauna tipa
epidēmiju – patoloģisku atkarību (nomofobiju) no gudrajiem mobilajiem
telefoniem. Epidēmijas sekas smagi atsauksies uz cilvēku evolūciju, cilvēku
psiholoģisko, intelektuālo, sociālo potenciālu. Zinātnes humānistiskais
pienākums ir apzināt smartfona atkarību, izstrādāt diagnostikas metodikas un
klasificēt modernās epidēmijas variācijas. Pareizi rīkojoties tās valstis,
kuras smartfona (interneta) atkarību atzīst pilnā mērā. Somijā no interneta
atkarīgos jauniešus neņem armijā. Ķīna 2008.gadā interneta atkarību atzina par
slimību un sāka iekārtot speciālas klīnikas interneta atkarības ārstēšanai. ASV
šim nolūkam pirmo slimnīcu atvēra 2009.gadā. Pētnieciskā aģentūra „Gallup” ir noskaidrojusi, ka ASV katrs
otrais cilvēks vairs nespēj dzīvot bez smartfona.
Līdz šim
iepazītajā speciālajā literatūrā ir nosaukts tikai viens cēlonis (proti, viena
hipotēze) atkarībai no interneta/smartfona. Cēlonis esot bailes no vientulības. Cēloņa leksiskais noformējums var
atšķirties, taču principā vienmēr ir runa par vienu un to pašu - bailēm no
vientulības.
Tā, piemēram,
nomofobiju uzkurina bailes būt izolētam no ārpasaules, nevarot sazināties ar
citiem cilvēkiem. Ja cilvēks nevar sazināties ar citiem, tad viņā uzjundī bažīgs
priekšstats par savu nevajadzību un nespēju būt noderīgam darbā, sabiedriskajos
pasākumos. Smartfonā funkcionējošais internets ļauj pārvarēt vientulību, sociālajos
tīklos iesaistoties dialogā ar citiem cilvēkiem, dažādā diskursīvā formā demonstrējot
savu klātbūtni.
Pirms akceptējam
hipotēzi, ka smartfona atkarības pamatā ir bailes no vientulības, vispirms
nākas atcerēties vientulības būtību. Proti, atbildēt uz jautājumu „Kas ir
vientulība?”. Atbilde uz šo jautājumu var ļaut vai neļaut akceptēt doto hipotēzi.
Vientulība ir
sociāli psiholoģiskā parādība, cilvēka emocionālais stāvoklis. Mēdz būt pozitīvā
vientulība un negatīvā vientulība.
Pozitīvā
vientulība tiek atzīta kā cilvēka eksistenciālā nepieciešamība. Cilvēkam laiku
pa laikam ir nepieciešama apziņas vientulība, kas praktiski ir iespējama
vientuļā situācijā, kad līdzās nav citu cilvēku un cilvēks var netraucēti
palikt viens ar savām domām. Pozitīvās vientulības vitālo nepieciešamību lieliski
apzinās indivīdi ar noteiktu intelektuālās attīstības līmeni. Viņi pret vientulību
izturas kā pret dārgu psihisko vērtību un fizioloģisko prasību.
Negatīvā
vientulība ir nespēja komunicēt ar līdzcilvēkiem. Negatīvās vientulības pamatā ir
fakts, ka cilvēks ir sociālā būtne. Cilvēks nespēj pilnvērtīgi eksistēt bez
kontaktiem ar citiem cilvēkiem. Vissmagākais soda mērs ir nevis nāves sods, bet
ieslodzīšana vieninieka kamerā. To ļaudis atzīst jau no senseniem laikiem.
Aizliegums (soda
mērs) nelietot smartfonu nav ieslodzījums vieninieka kamerā. Cilvēkam netiek
liegta iespēja uzturēt sakarus ar citiem cilvēkiem. Cilvēks netiek totāli
izolēts no sabiedrības. Cilvēkam nevar rasties vientulības apziņa un nevar
rasties bailes no vientulības.
Ņemot vērā tik
tikko atgādināto vientulības būtību, grūti (neiespējami) ir akceptēt hipotēzi
(dažos darbos it kā pierādītu faktu) par bailēm no vientulības kā nomofobijas
cēloni. Visticamākais nomofobijas cēlonis ir cits, un tāpēc nākas formulēt
jaunu hipotēzi un ieskicēt tās ticamību pierādošos argumentus.
Visticamākais
nomofobijas cēlonis ir cilvēka stihiskās
bailes palikt vienatnē ar savām domām, kad cilvēka prāts nav nodarbināts ne
ar kādu konkrētu uzdevumu. Tāda situācija ir pazīstama katram cilvēkam. Cilvēks
ir padarījis darbu, ar kuru bija aizņemtas viņa domas. Tagad viņu negaida nekāds
darbs, un viņa domas, tā teikt, var plūst brīvi bez jebkāda tematiskā
norādījuma. Viņš ir spiests domāt par to, kas „iešaujas prātā”.
Atkārtoju: tāda
situācija ir pazīstama katram cilvēkam. Un, lūk, katrs cilvēks paskaidros, ka
tā nav patīkama situācija. Tā ir diskomforta situācija, no kuras gribas pēc
iespējas ātrāk atbrīvoties un domās pievērsties kaut kam konkrētam. Speciālisti
zina, ka cilvēka smadzenēm ļoti nepatīk „bezdarbība” – nenoslogotība ar
konkrētu intelektuālo uzdevumu (to apstiprina ASV universitātēs veiktie eksperimenti).
Speciālistu
aprindās labi zināms ir vēl viens moments. Labi ir zināms tas, ka smartfona
lietošana ir izteikti fragmentāra kustība, nemitīgi pārejot no vienas tēmas
(tehnoloģiskā instrumenta) uz otru tēmu. Praktiski tas izpaužas ļoti raibi un
haotiski. Cilvēks var kādu brīdi pārbaudīt e-pastu, pēc tam var parunāt pa mobilo telefonu, uzrakstīt e-vēstuli,
pēcāk tūlīt var apskatīt mediju portālus, katrā no tiem uzkavējoties dažas
sekundes; pēc mediju portālu apmeklējuma
var sākt kaut ko fotografēt vai filmēt utt.
Tamlīdzīga smartfona
fragmentāra lietošana mūsdienu sabiedrībā ir masveidīga mānija. Tā ir bezjēdzīga
nodarbošanās. To nav grūti saprast. Šīs nodarbošanās mērķis nav konstruktīvs.
Cilvēks neko nedara relatīvi fundamentāli, paliekoši, izzinoši. Viņa
komunikācija ar sabiedrību ir virspusēja. Citiem vārdiem sakot, smartfona
masveidīgā fragmentārā lietošana ir laika kavēšana, bailes palikt vienam ar
savām domām un savās domās kaut ko izdomāt, kā sakām, līdz galam.
Hipotēzi, ka nomofobijas
cēlonis ir cilvēka stihiskās bailes palikt vienatnē ar savām domām, gribas
uzskatīt par pierādītu attiecībā uz cilvēces to daļu, kura, piemēram, pret vientulību
neizturas kā pret lielu psihisko vērtību un fizioloģisko prasību. Cilvēces šai
daļai ir paniskas bailes palikt vienatnē ar savām domām, un cilvēces šī daļa ir
ļoti priecīga par jauno tehniku un tehnoloģiju. Tā vareni palīdz nepārtraukti
ar kaut ko nodarbināt smadzenes. Nav svarīgs nodarbinātības saturs. Galvenais
ir pats nodarbinātības mehānistiskais process – iespēja nemitīgi „bakstīt” smartfonu,
ļaujot smadzenēm priecīgi lēkāt no viena punkta uz otru punktu. Vientulība nav
iespējama. Nav iespējamas arī bailes no vientulības. Smartfona „bakstītāji”
noteikti nepazīst vientulības psihisko kompleksu, jo ar vienu aci viņi visur redz
ap sevi tādus pašus „bakstītājus”. Viņiem drīzāk ir solidaritātes, sociālās,
kulturoloģiskās integrētības sajūta, bet nevis vientulības sajūta un bailes no
vientulības. Viņi lepojas ar savu mūsdienīgumu un aktīvo iekļaušanos
vismodernākajos sociālajos trendos. Kāda var būt vientulība, ja tu ej ciešā
kopsolī ar savu paaudzi ne tikai savā valstī, bet visā cilvēcē!
Artur - Tu vienmēr mauc pa visiem 100% taisnību
AtbildētDzēstPaldies!
Dzēst