MULTIKULTURĀLISMA BŪTĪBA
Informācija saprātīgajiem ...
Liekas, ir pienācis laiks sniegt zināmu paskaidrojumu.
2010.-2011.g., kad īpaši dedzīgi tika vajāts multikulturālisms, konstruktīvi
paskaidrojumi varēja izskatīties kā aizstāvēšanās un taisnošanās, kas vienmēr
ir infantīlisma izpausme. Multikulturālismam ar infantīlismu nevar būt nekā
kopēja. Katrs dzīves veids sasaucās ar noteiktu cilvēka tipu; respektīvi, katru
dzīves veidu realizē noteikts cilvēciskais tips. Nevar būt tā, ka katra puse –
dzīves veids un cilvēciskais tips – eksistē atsevišķi: dzīves veids -
atsevišķi, cilvēciskais tips – atsevišķi. Abas puses ir koleratīvi vienotas –
atbilst viena otrai. Starp abām pusēm pastāv adekvātas attiecības. Cilvēks ir
adekvāts dzīves veidam. Cilvēkam piemīt adekvāta garīgā struktūra.
Multikulturālisms kā mentālā parādība arī ir adekvāta izpausme noteiktam
cilvēciskajam tipam un noteiktai dzīves realitātei – polietniskai un
multikulturālai sabiedrībai. Indivīdu kritiskā masa, kura izprot multikulturālismu
kā jaunu mentālo paradigmu/domāšanas veidu, jau ir pietiekami liela Rietumu
civilizācijā. Taču tā nav tik liela, lai pretotos un nepieļautu
multikulturālisma izmantošanu etnopolitiskajās manipulācijās. Tātad - lai
novērstu praksi domāt vienu, rakstīt otru, runāt trešo un darīt ceturto. Tātad
– lai novērstu šizofrēniju etnopolitikā. Šodienas etnopolitiķi vēl nespēj
aptvert, ka līdzāssadzīvošanas paradigmu vajadzēs institucionalizēt, jo nav un
nebūs citas izejas. Cilvēku garīgi morālā mobilizācija vēsturiski ir
nepārtraukti mainījusies. Tā ir progresējusi, radot arvien tolerantāku
attieksmi pret svešajiem, citiem, otru cilvēku. Morālā mobilizācija no
pašaudzināšanas un pašdisciplīnas viedokļa ir bijusi ļoti liela. Cilvēki savā
laikā nepazina ne to, ko mēs tagad saucam par darba ētiku un bioētiku, ne to,
ko šodien modīgi dēvējam par korporatīvo sociālo atbildību. Arī vārds
„multikulturālisms” ir ļoti jauns vārds. Rietumu civilizācijā īpaši kopš
Reformācijas laikmeta reliģiskajā ideoloģijā sāka apzināti un speciāli
„strādāt” ar indivīdu. Reformācijas laikmetā sākās baznīcas pedagoģiskā
kampaņa, kas nevarēja neietekmēt morāli tikumisko līmeni cilvēku komunikācijā.
Reformācijas laikmetā radušās un nostiprinātās baznīcas humanitāri
antropoloģiskās ambīcijas saglabājās arī mūsdienās. Multikulturālisms ir
transdisciplināra koncepcija, kas kļuva iespējama tikai noteiktā sociālajā un
antropoloģiskajā kontekstā, kad zinātnē ir jau radīts samērā plašs starp
Multikulturālisms vispirms un galvenokārt ir jauns domāšanas veids, sociālā un
kulturoloģiskā konteksta jauna izpratne. Multikulturālisms ir jaunās realitātes
izpratne, kad kultūras videi ir trīs plūsmas: 1) etnopartikulārā, 2) nacionālā
un 3) globālā. Multikulturālismā atspoguļojās sabiedrības/cilvēces pašsaglabāšanās
instinkts, respektīvi, vēlēšanās izdzīvot izteikti polietniskos apstākļos, kad
katrs etnoss fanātiski tiecas nosargāt savu identitāti un tas apgrūtina etnisko
līdzāspastāvēšanu, bremzē solidaritātes principa realizāciju etniski iekšējās
un starpetniskajās attiecībās. Mūsdienās vairs nav iespējami senie paņēmieni
vērsties pret ļaunajiem un sliktajiem. Agrāk iznīcināja sliktos. Varēja
izpildīt nāves sodu zagļa sievai un bērniem. Skitiem bija tradīcija nogalināt
slikta cilvēka vīrieša dzimuma visus bērnus. Multikulturālisms ir transetniska
identitāte un arī transetniskās identitātes ideoloģija. Līdz multikulturālisma
izpratnei ir „jāizaug” tāpat kā līdz pilsoniskās sabiedrības izpratnei. Tas ir
intelektuāls process, kura laikā tiek sasniegts noteikts mentāls rezultāts.
Savā laikā multikulturālisms ieguva jaunu spēku pēc tam, kad elite saprata
kultūras identitātes saglabāšanas svētīgumu. Labāk ir saglabāt kultūras
identitāti nekā visus asimilēt „pārkausēšanas katlā”. Pēc tam Rietumos elite
saprata etniskās daudzveidības un kultūru plurālisma ekonomisko labumu –
veicina konkurenci, inovācijas, kreativitāti. Multikulturāla vide ir lieliska
augsne minētajām parādībām, un multikulturāla vide tādējādi ir liela bagātība.
XXI gadsimta sākumā Rietumeiropā izgāzās nevis multikulturālisma koncepcija,
bet gan atsevišķu valstu etnopolitika. Rietumeiropas postmodernistiskā elite
nemīl stingras etniskās un reliģiskās identitātes saglabāšanos savas valsts
iedzīvotāju slānī, kas tiek saukts lakoniski – migranti. Rietumeiropas
postmodernistiskās elites smadzenes ir aptumšojušas politkorekti lietotās
Apgaismības un postmodernisma abstrakcijas – demokrātija, cilvēka tiesības,
brīvais tirgus, liberālā demokrātija. Izgāšanās atgādina par „balto” cilvēku
pasionaritātes izsīkšanu un norietu. „Baltie” cilvēki vairs nav spējīgi
konstruktīvi iekārtot savu dzīvi, un viņi paši sevi ir iedzinuši strupceļā –
Rietumu sociokulturālajā pašnāvībā. Multikulturālisms pie tā nav vainīgs. Uz
multikulturālismu jau tagad var attiecināt V.I. Ļeņina aforismu: jebkuras
darbības morālo vērtību nosaka ieguldījums vēsturē. Multikulturālisms ir
sabiedriskās apziņas jauna stadija, kas izpaužās visās sabiedriskās apziņas
formās: filosofijā, zinātnē, morālē, reliģijā, mākslā, tiesiskajā apziņā,
politiskajā apziņā. Multikulturālisms kā sabiedriskās apziņas jauna stadija
organiski sasaucas ar sava laikmeta citām jaunām izpausmēm. Piemēram,
globalizāciju kā sabiedriskās apziņas jaunu stadiju. Sabiedriskās apziņas
stadija vienmēr ir vienota ar vēsturisko procesu – sabiedrības esamības
realitāti. Tas attiecas arī uz tādām agrākajām sabiedriskās apziņas stadijām kā
internacionālisms un sociālistiskais internacionālisms. Internacionālisms ir
starptautiska strādnieku šķiras solidaritāte, atzīstot katra līdztiesību un patstāvību.
Internacionālisms izpaužās politikā, ideoloģijā, psiholoģijā. Sociālistiskais
internacionālisms ir jauna tipa draudzības, līdztiesības, sadarbības
apliecinājums starp tautām un nācijām. Sociālistiskais internacionālisms
balstās uz patriotismu un ir naidīgs pret nacionālismu un kosmopolītismu.
Sociālistiskajā internacionālismā liela loma ir audzināšanas darbam. Noteikti
ir jāņem vērā, ka sabiedriskā apziņa ir vēsturiskā procesa garīgā sfēra
sociumā. Sabiedriskajai apziņai ir tiko minētās formas, kā arī
funkcionēšanas/realizācijas līmeņi: teorētiskais, psiholoģiskais,
ideoloģiskais, ikdienišķi praktiskais. Multikulturālisma objektīva izpratne ir
iespējama tikai tādā gadījumā, kad tiek ņemtas vērā cilvēciskās esamības visas
sfēras – viss konteksts. Tāpat ir nepieciešams zināt, kādā ceļā sabiedriskajā
apziņā ir radusies jaunā stadija. Savukārt jaunās stadijas izpratne,
novērtējums un praktiskais pielietojums nav iespējams bez zināmas sagatavotības
un kompetences. Nepieciešams ir tas, ko saucu par „Jaunas kompetences ABC”.
Tātad – jaunas kompetences ābeci. Multikulturālisma pamatā ir kultūras jēdziens
un attieksme pret kultūru, tāpēc jaunās kompetences ABC centrā ir kultūra.
Atliek piebilst, ka multikulturālismu nevar imitēt. Ar multikulturalismu nevar
koķetēt un manipulēt. Multikulturālisms ir īsta un patiesa tendence, ar kuru
nevar mānīties un liekuļot tāpat kā nevar mānīties un liekoļot ar jebkuru īstu
un patiesu fenomenu. Tie, kuri neizprot multikulturālisma būtību un vēsturisko
ģenēzi cilvēces morāli intelektuālajā attīstībā, priecājās par tā norietu visā
pasaulē. 2010.-2011.gada notikumi Lielbritānijā, Francijā, Austrālijā,
Norvēģijā, Dānijā patiešām var liecināt par radikālām izmaiņām attiecībā pret
tā tipa multikulturālisma politiku, ko realizēja Rietumu valstis, faktiski
ideoloģiski sludinot vienu, domājot otru, praktiski darot trešo un likumos
rakstot ceturto, kas nevarēja neizraisīt to cilvēku neuzticību, kuriem
tamlīdzīga šizofrēniska un amorāla politika bija adresēta. Tomēr viena daļa
atklāti priecājās, ka „multikulturālisma viltīgā un melīgā maska” ir norauta un
šo ideju vairs nevarēs propagandēt mūsdienu pasaulē. Tika melīgi iestāstīts, ka
multikulturālisms esot maskēts veids, kā likvidēt kultūru, kuras vietā ir
jāveidojās kaut kam citam. Šodien ir arī tādi cilvēki, kuri izsakās par
multikulturālisma perspektīvām tikai stingra ideoloģiskā diktāta apstākļos, kas
bija raksturīgs totalitārismam PSRS. Daži atcerās O.Špenglera atziņu par visu
augsto kultūru „necaurlaidību” – nevēlēšanos uzsūkt citu kultūru materiālu.
Tāpat tiek rakstīts, ka Austrumu „jaunie barbari” nav spējīgi piedāvāt
dzīvotspējīgus sociālos ideālus un viņu tradicionālisms pakāpeniski izšķīst, jo
viņu sociālo ilgu objekts ir tas pats mums labi pazīstamais Rietumu hēdonisms
un patērēšanas kults, kas tikai formāli ir pakļauts islama ideokrātijai.
Praktiski „jaunie barbari” tiecās pēc Rietumu „labumiem”, un viņi piedalās
vispasaules „tenderā” par tiesībām iegūt bojāejošo Rietumu civilizāciju.
Globalizācijas totālais karnevāls un tā efektīvās iluminācijas piesaista
cilvēku uzmanību. Šajā „tenderā” uzvarēs (proti, izdzīvos kā
kultūra/civilizācija) tikai tie, kuriem vēl ir spēcīgs tradicionālisms un kuri
bez kompromisa savu tradicionālismu spēs aizstāvēt. Šodienas „jaunie barbari”
Rietumeiropā ir bezkompromisa masa. Bet multikulturālisms nav iespējams bez
kompromisa. Diemžēl tiek aizmirsts vai neizprasts, ka kompromiss ir
nepieciešams ne tikai no „jauno barbaru” puses.
2012.gada 23.augustā
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru