pirmdiena, 2019. gada 1. aprīlis

Postmodernisma ABC



Ja Dieva nav, tad viss ir atļauts.
Fjodors Dostojevskis


Narcisma izaicinājums

Cilvēks ir dzīvnieks, kurš karājās paša savīto domu jēdzieniskajā tīklā.
Makss Vēbers

   Postmodernisms ir kļuvis par jūgendstila konkurentu. Turklāt harismātiski drosmīgu konkurentu, kas spējīgs cīnīties līdz galam, kaut gan vispār uzskata, ka uzvara tam pienākās automātiski kā pati par sevi saprotama lieta.
   Rietumu kultūras vēsturē līdz šim ar augstu pašapzinīgumu, perfekti organizētu pašreklāmu un lielā mērā izteiktu narcismu slavens bija jūgendstils. Nevar sastapt otru piemēru, kad kādam mākslas stilistiskajam virzienam būtu iznākuši tikpat daudz žurnālu kā jūgendstilam /1/. Periodisko izdevumu mērķis bija nepārprotams: vairāk vai mazāk populāri un pacietīgi skaidrot savus estētiskos uzskatus un propagandēt savus darbus.
   Jūgendstils jau pašā sākumā radīja veselu virkni izdevumu, neslēpjot to izveides motīvus. Tāda pieeja ne tikai mākslas, bet kultūras vēsturē pirms tam nav konstatējama. Gluži pretēji. Piemēram, kubisms, kas radās tajā laikā, kad par jūgendstilu vēl nebija zudusi interese, savai pašreklāmai un autorefleksiju publiskai demonstrācijai nepievērsa nekādu uzmanību. Gluži pretēji, kubisms apzināti nevēlējās nodoties „literatūrai” un žurnālistikai.
   Kultūrai acīmredzot ir sava temporālā vide,- vieni notikumi risinās ielejās bez jūtamākas rezonanses, citi – virsotnēs un spēj atstāj zināmu ietekmi pat uz notikumiem vēlākā laikā. Viss notiek tad, kad ir jānotiek.  Tagad otrs spilgts piemērs autorefleksiju vētrainā publiskā demonstrācijā ir postmodernisms. Igors Smirnovs domā, ka postmodernismā vispār dominē divas stihijas: šizoīdā un narcistiskā /2/. Savukārt Iļja Iļjins postmodernismu salīdzina ar himēru - Homēra „Iliādā” aprakstīto zvēru ar lauvas galvu, kazas ķermeni un drakona asti /3/.
   Protams, jūgendstila narcisma ietekme uz postmodernisma narcismu nav tieši pierādāma un ir esejistiskas domas variācija. Zinātniskā izziņa prasa distancēšanos no izziņas objekta. Esejists var distancēties un var arī saplūst ar objektu, radot to, kam pats vēlas ticēt un iesaka zināt pārējiem. Esejists dod emocionāli subjektīvu izziņu. Kā redzēsim vēlāk, postmodernisms ciena tikai esejistus, - postmodernisms ciena tikai tos, kuri nepretendē uz „absolūto patiesību”.
   Par postmodernismu, kura pastāvēšanas laiks ir aizvadītie daži gadu desmiti un kura klātbūtne faktiski joprojām turpinās, jau ir sarakstīta milzīga bibliotēka. Pie tam šīs bibliotēkas plaukti sāka pildīties tūlīt postmodernisma pirmajos gados.
   Postmodernisma „fināls” nav zināms. Postmodernisms pieder tagadnei, un patiesībā ir mūsdienu dzīves visjaunākā daļa. Kā zināms, pret mūsdienu materiālu zinātniskā doma izturas labākajā gadījumā piesardzīgi. Taču visbiežāk humanitārās un sociālās zinātnes mūsdienu pieredzi nepēta. Tas ir labi saprotams, jo tā pa īstam nav iespējams iedziļināties procesā, kurš vēl turpinās. Tamlīdzīgus procesus var vienīgi komentēt. Tos nevar analītiski sakārtot, sistematizēt, tipoloģizēt u.tml.
   Interesanti pret jēdzienu „mūsdienas” izturējās Mihails Gasparovs /4/. Viņaprāt mūsdienas var pastāvēt tikai kā pretstats jēdzienam „nemūsdienas”. Bet nemūsdienas mēdz būt diva veida: uzspiestās un neuzspiestās. Neuzspiestās nemūsdienas kaut kā īpaši netiek nosauktas un ar tām nemēdz būt konflikti. Neuzspiestās nemūsdienas paklausīgi noveco un tiek aizmirstas.
   Taču uzspiestajām nemūsdienām ir vārds, - tās sauc par klasiku, un cilvēkiem ar to ir konflikti. Klasika ir jāmācās skolā un jāstudē augstskolā, lai nodrošinātu kultūras tradīciju turpināšanos un kultūras vēsturisko vienotību.
   Tādējādi mūsdienas ir tas, ko nemāca skolā un nestudē augstskolā. Mūsdienas ir tas, kas netiek mācīts kanonizētā, detalizētā, preparētā veidā. Mūsdienas ir tas, par ko mēs uzzinām uz ielas. Mūsdienas ir tas, par ko drīkst strīdēties, jo klasika diskusijas nepieļauj. Klasiskie teksti ir teksti, kuri pārdzīvo savas interpretācijas.
   Mūsdienu mērvienība tradicionāli ir simts gadi. Vēsturi apgūst simtgadēs tāpēc, ka simts gadi ir trīs paaudžu dzīves ilgums – vecvecāku, vecāku un bērnu. Simtgadē ir iespējama „dzīvā atmiņa”. Pirms simts gadiem sākās klasikas absolūto vērtību teritorija; simts gados – mūsdienu diskutablo vērtību teritorija. Klasiku apgūst mācību stundā, lekcijā, bibliotēkā, muzejā, arhīvā, mūsdienas – pulciņā, kritikā, publicistikā, esejistikā, sarunā.
   Saprotams, par postmodernismu šodien diskutē, taču raksta arī monogrāfijas, mācību grāmatas un liek mācīties izglītības iestādēs. Postmodernisms tādējādi pats sevi ir iekļāvis klasikā.
   No 90.gadiem postmodernisma jēdzienu piemēro daudzpusīga materiāla raksturošanai. Pirmajā laikā tas tā nebija, jo par postmodernismu izsacījās daiļliteratūras, tēlotājas mākslas un arhitektūras jomā. Tā, piemēram,  postmodernisma teorētiskajā klasikā ietilpst Čarlza Dženksa (C.Jencks) Londonā izdotā grāmata „Postmodernisma arhitektūras valoda” (1977.g.; krievu val. 1985.g.).
   Pie tam tagad visās sfērās jau lepojās ar saviem postmodernisma klasiķiem un viņu hrestomātiskajiem darbiem. Daudzi no viņiem ir kļuvuši par t.s. kulta personībām: masu mediju, inteliģences un pusinteliģences dievinātu poparistokrātiju, kuras sociāli kulturālais pretižs drīzāk ir „piāra”, bet nevis izlasīto un izprasto tekstu intelektuālās un morālās ietekmes rezultāts.
   Rietumu postmodernisma korifeji galvenokārt ir no Eiropas, visvairāk – no Francijas, diezgan ātri kļūstot par plaši pieprasītiem modīgiem viesprofesoriem ASV universitātēs.
   Daiļliteraturā par postmodernisma klasiķi uzskata itālieti Umberto Eko un viņa sacerējumu „Rozes vārds”. Postmodernistos ieskaita Faulzu, Borhesu, Nabokovu, Miloradu Paviču, Kortasaru.
   Filosofijā dominē Francijas intelektuāļi Fuko, Barts, Blanšo, Bodrijars, Delezs, Derrida, Kristeva, Liotars. Viņi izstrādāja jaunu teorētiskā diskursa tipu (amerikāņu iesauka - French theory). 80.gados modē bija filosofs Ričards Rorti.
   Tēlotājas mākslā postmodernisma lielākās vērtības ir stilistiskie virzieni, kurus dēvē par konceptuālismu, neobaroku, Soc-Art, New Age. Tiem ir savi klasiķi. Piemēram, tēlotājas mākslā amerikāņu konceptuālisma teorētiķis un praktiķis Džozefs Košuts, popkultūrā slavenais Endijs Vorhols,  krievu Maskavas konceptuālisma zvaigznes Dmitrijs Prigovs, Ļevs Rubinšteins, Timurs Kibirovs, Viktors Peļevins, Vladimirs Sorokins.
   ASV literārā konceptuālisma paraugi ir Reimons Federmans un Žaks Rive. Pirmais no viņiem 1976.gadā izdeva romānu „Jūsu ieskatam”, kuru var lasīt no jebkuras vietas. Ž.Rive savukārt 1979.gadā izdeva romānu „Jaunkundzes no A”, kas sastāv no 408 autoru 750 citātiem /5/.
   Nākas paskaidrot, ka filosofijas visjaunākajās enciklopēdijās vispirms jāsastopas ar postmodernisma narcismu. Filosofi postmodernismu dēvē ne vairāk un ne mazāk kā par filosofēšanas tipu, kāds ir sastopams šodienas kultūrā, saturiski un aksioloģiski distancējoties ne tikai no klasiskās, bet arī no neklasiskās tradīcijas filosofijā un sevi prezentējot kā postmūsdienu, t.i., postneklasisko filosofiju /6/.
   Jēdziens „postmodernisms” par filosofisko kategoriju tika pasludināts pēc Ž.-F.Liotāra darba „Postmodernisma situācija: ziņojums par zināšanām” publicēšanas 1979.gadā. Postmodernisma jēdziens filosofijā fiksē mūsdienu mentālo specifiku. Postmodernisma filosofija balstās uz poststrukturālismu, strukturālo psihoanalīzi, neomarksismu, fenomenoloģiju, strukturālo lingvistiku, semiotiku, dialoga filosofiju un citām modernām zinātniskajām strāvām XX gadsimtā.
   Par postmodernisma narcistisko māniju asprātīgi ir ironizējis Umberto Eko/7/. Viņaprāt postmodernisma jēdziens ir kļuvis par sava veida slavējošo epitetu. Ja ap kāda autora darbu grib radīt lielas gudrības vai augsta estētiskā līmeņa auru, tad to pieskaita postmodernismam, it kā piederība minētajam fenomenam jau pati par sevi garantē augstu māksliniecisko vai zinātnisko kvalitāti. Turklāt postmodernisms izmisīgi vēlas izskaidroties: izskaidrot sevi citam – draugam, ienaidniekam, pasaulei. Postmodernisms ir gatavs izskaidroties ar jebkuru, jo tas nomirs tajā momentā, kad vairs nebūs ar ko izskaidroties. Taču, sevi izskaidrojot citiem, tas cenšas to darīt no citu viedokļa, bet nevis no sava viedokļa .
   Umberto Eko iebilst pret tendenci postmodernisma īpašības konstatēt citu laikmetu kultūras mantojumā; tādējādi centīgie pētnieki postmodernismu drīz attiecinās arī uz Homēru. Vispirms attiecināja uz mākslu un arhitektūru, pēc tam aizvadītajos apmēram 20 gados uz visu pārējo kultūrā.
   Umberto Eko ir pārliecināts, ka postmodernisms nav vēsturiski hronoloģiski fiksēta parādība.  Postmodernisms ir zināms garīgais stāvoklis – attieksme pret darbu. Tādējādi var teikt, ka katrā laikmetā ir savs postmodernisms tāpat kā katrā laikmetā ir savs manierisms. Manierismu izraisa vēsturiskais mantojums, kurš var nomākt, šantažēt, slāpēt radošo garu un avangardistiskās tendences. Katrā laikmetā avangardistiskās tendences cenšas atbrīvoties no kultūras mantojuma vēsturiskā sloga. Avangards vienmēr deformē, sagrauj pagātni. Avangards nespēj apstāties un oriģinalitātes alkās sagrauj tēlu, atsakās no tēla, nonāk līdz totālai abstrakcijai, par gleznu tiek pasludināts ierāmēts audekls, par literatūru – balta lapa, par mūziku – absolūts klusums. Arī postmodernisma konceptuālās intereses ir organiski vienotas ar attieksmi pret pagātni. Postmodernisms tāpat kā manierisms demonstrē savu pozīciju kultūras mantojuma kontekstā. Kā zināms, postmodernisms noliedz gandrīz visu iepriekšējo mantojumu, īpaši savu priekšgājēju modernistu mantojumu. 


Šarmantā laikmeta diagnoze

Mēs esam kļuvuši tik mežonīgi,
ka vienīgi aizmaršības dēļ nestaigājam četrrāpus.
Viktors Šklovskis

   Postmodernisma raksturojums vienmēr ir mūsdienu portrets. Turklāt ne visu mūsdienu, bet visjaunākā perioda portrets, aptverot aizvadītos trīsdesmit un vairāk gadus.
   Postmodernisma portrets ir interpretācija, kuru ne reti dēvē par laikmeta diagnozi. Raksturojot postmodernismu, tiek formulēts priekšstats par šodienas kultūras būtiskākajām tendencēm un sabiedrības garīgajām noslieksmēm.
   Kā zināms, postmodernismam patīk sevi diagnosticēt. Pie tam patīk sevi diagnosticēt šarmantās krāsās, respektīvi, supermodernos jēdzienos, ar ko īpaši izceļas franču intelektuālo bestselleru autori. Tas, pirmkārt.
   Otrkārt, postmodernisma šarmantums izpaužās arī dzēlīgajā paškritikā. Lasot par postmodernismu, tā vien liekas, ka autori sacenšas oriģinālu paškritisko epitētu un analītisko konstrukciju (novērojumu un secinājumu) izvēlē. Var tāpēc teikt, ka postmodernisma narcismam piemīt savdabīga mānija – sarkastiska tīksmināšanās ar sevi, kas labi iederas „piārā”. Šarmanti elegantos paškritiskos formulējumus īpaši mīl publicisti, kritiķi, pasniedzēji un tā publika, kurai patīk grozīties ap mākslu un māksliniekiem, literatūru un literātiem.
   Postmodernismu speciālajā literatūrā dēvē par kultūras strāvu. Tiesa, ļoti plašu kultūras strāvu, aptverot filosofiju, mākslu, estētiku, humanitārās un sociālās zinātnes, izglītību, politiku, ekonomiku, proti, visu saimniecisko dzīvi.
   Postmodernisma pētnieks Vjačeslavs Kuricins neiesaka postmodernismu identificēt ar „strāvu”, „virzienu”, „estētiku”. Postmodernismam nav noteikta subjekta, un tas drīzāk atgādina intenci – domas virzību uz kaut kādu mērķi. Korekti tāpēc ir runāt par „situāciju postmodernismā” /8/.
   Nākas atcerēties, ka kultūra ir sistēmiska parādība. Kultūrā nemēdz būt tā, ka zināma kardināla garīgā tonalitāte margināli aptver tikai atsevišķus kultūras segmentus un pārējos segmentos nav konstatējama. Acīmredzot pareizāk ir teikt, ka postmodernisms izpaužās mūsdienu visā kultūrā un postmodernisms ir mūsdienu kultūras tips. Postmodernisms atsaucās uz katru no mums, jo mēs visi bez izņēmuma piederam postmodernisma kultūrai. Cita lieta, cik perfekti mēs protam „atrefleksēt” postmodernisma ietekmi uz katru no mums.
   Postmodernisma noskaņojumā dominē skeptiska attieksme pret progresu, cilvēka prāta visvarenību un cilvēcisko spēju neierobežotību. Tātad praktiski skeptiska attieksme ir pret Jauno laiku idejisko fundamentu, kuru izstrādāja Renesanses un Apgaismības laikmetā un kas savā ziņā kulmināciju sasniedza industriālajā sabiedrībā XX gadsimtā. Tāpēc tiek uzskatīts, ka postmodernisms ir zināms protests pret Rietumu civilizācijā pastāvošajām kultūras normām vispār. Tiesa, ne pret visām normām.
   Saprotams, grūti ir noliegt tās milzīgās jaunās konstruktīvās izmaiņas, kuras Rietumu kultūrā aizsākās XX gs. 70.gados. Atsevišķi autori runā par „būtisku lūzumu”, kas ir noslēgums apmēram trīs gadsimtus garam posmam /9/.
   Pirms „būtiskā lūzuma” ilgu laiku valdīja sekojošās prioritātes: tehniskais progress, tautu iedalīšana saskaņā ar to attīstības līmeni (augstu, vāji attīstītas, atpalikušas, mežonīgas tautas), garīgi brīva zinātne, kuras mērķis ir dabas pakļaušana zinātniski tehniskā progresa un cilvēka interešu vārdā.
   Minētās prioritātes valdīja apmēram trīs gadsimtus, un šo laiku vēl nesen (praktiski – postmodernisma laikā) sāka saukt par modernisma laikmetu. „Būtiskais lūzums” savukārt ievada postmodernisma laikmetu, kurā dominē citas prioritātes.
   Postmodernismā līdera pozīcijas ieņem cilvēka totālā prioritāte. Postmodernismā kultūras sākotne un pamats ir cilvēks, jo valda skaidri izteikts antropocentrisms, kas savukārt stimulē antropoloģijas, bet īpaši kultūras koncepta un kulturoloģijas līdera pozīcijas ontoloģiskajos un gnozeoloģiskajos procesos /10/.
   Postmodernisma laikmetā cilvēks sevi aizsargā pret jebkuru kolektīvo normu un noteikumiem, ja tie nesaskan ar viņa garīgajām un morālajām velmēm. Voluntāro prasību ievērot kolektīvās normas un noteikumus cilvēks uzlūko kā pret viņu represīvi vērstu agresiju.
   Filosofiskajā līmenī par cilvēka apspiedēju kļūst loģika, loģiski funkcionējošs prāts un veselā saprāta izstrādātais patiesības jēdziens. Postmodernisma paradigmā neiederas tādi jēdzieni kā organizācija, kārtība, sistēma. Postmodernisms visvairāk jūsmo par haotiskām un sistēmiski nenoformētām struktūrām. Postmodernisms ciena „sprādzienus”, neprognozējamību, neformālu rīcību, sinerģētisku nestabilitāti.
   Protams, tamlīdzīgu fenomenu apjūsmošana un cienīšana inspirē dzēlīgu kritiku (proti, paškritiku). Uzskatāmi tas izpaužās, kad nicinoši runā par postmodernisma dzīvniecisko egoismu, principiālo individuālismu, totālo bezatbildību, simulakru nekaunīgo invāziju, eiropeiskās pasionaritātes izsīkšanu, Rietumu racionālistiskās filosofijas, jūdaiskās un kristiāniskās kultūras sistēmisko krīzi.
   Rietumu postmodernisms kritizē kapitālisma visvarenību. Kapitālismā atbilstoši savām interesēm valda buržuāzija, kuru tāpēc nepieciešams ja ne iznīcināt, tad noteikti konsekventi atmaskot. Postmodernisma filosofi (īpaši franču) tāpēc negatīvi izturās pret Jauno laiku Rietumu buržuāzisko kultūru – dzīves veidu, tikumību, vērtību orientāciju utt. Viņuprāt tāda kultūra atspoguļo buržuāziskās varas gribu un buržuāzijai izdevīgu normu un morāles uzspiešanu visai sabiedrībai. Mūsdienās ne valsts darbība, ne māksla un literatūra nav savā dziļākajā būtībā organiski patiesa, bet gan kalpo buržuāzijas pasūtījumam. Valsts institūciju organizētā sociālā aizsardzība, politiķu kvēlās runas par humānismu, cilvēktiesībām, kultūras tradīciju ievērošanu, kulturas mantojuma saglabāšanu ir tikai melīga izlikšanās, cenšoties ar skaistajām frāzēm noslēpt buržuāzijas patiesās merkantilās intereses, un tāpēc melīgā izlikšanās ir jāatmasko un jāizsmej. Antiburžuāziskais patoss, atmaskošanas un izsmiešanas stratēģija automātiski ir veicinājusi postmodernisma stihiju ironizēt, izsmiet, parodizēt.
   Postmodernismā sevišķi aktuāla kļūst cīņa pret visa veida nevienlīdzību – nacionālo, sociālo, kultūras. Netiek pieļauts kādu sociuma daļu publiski vērtēt kā kulturāli atpalikušāku nekā pārējās daļas. Rietumos tas veicināja t.s. politkorektuma uzplaukumu publiskajā sfērā /11/.           
   XX gs. 70.gados Rietumu kultūrā ieviesās tādas pilnīgi jaunas parādības kā kompjūters, sistēmiskie priekšstati par ekoloģiju,  starpdisciplināro sinerģētiku, kura atklāj dažādu makrosistēmu (fizisko, ķīmisko, bioloģisko, sociālo) pašorganizācijas likumsakarību un principu kopību un kurā ietilpst inovatīvie priekšstati par zinātni, mākslu, reliģiju, filosofiju, nostiprinot fundamentālu ieskatu par visa esošā vienotību, nedzīvās un dzīvās dabas, dabas un kultūras likumsakarību vienotību.
   Postmodernisma pastāvēšanas laikā par būtiski jaunu pavērsienu atzīst ateistisko antropocentrismu, kad cilvēka laicīgās esamības jēga izvirzīta priekšplānā un antiklerikāli tiek pārorientēta kultūras vērtību sistēma, radikāli izmainot priekšstatus par cilvēka pienākumiem un tiesībām, vietu un nozīmību uz Zemes.
   Tagad ir labi zināms, ka ateistiskais antropocentrisms no vienas puses auglīgi bagātina cilvēka pašvērtības apziņu, bet no otras puses Rietumos stimulē (pateicoties ateisma „uzvarai”) homoseksuālisma, viendzimuma laulību, lesbiešu, geju, transvestītu perversās visatļautības morālo un juridisko legalizāciju, kas XX un XXI gs. mijā atseviškās valstīs (piemēram, Nīderlandē, Spānijā) sasniedza pārsteidzoši (teiksim, Spānijā – katolicisma inkvizīcijas „dzimtenē”?!) grandiozu vērienu, bet tādā zemē kā Latvija inspirēja plaģiatorus ne tikai superemancipētajos „latvijiešos” (Raiņa jaunvārds Latvijas nācijas identificēšanai), bet arī no viņu vides nākošajā valdošajā kliķē, kura savā mazattīstībā cenšas atdarināt Rietumeiropas buržuāzijas pseidocilvēktiesību paraugus.   Izmantojot postmodernisma atsevišķu interpretētāju pārgudro leksiku, var droši teikt, ka ētikā postmodernisms nozīmē posthumānismu postpuritāniskajā pasaulē un personības morālā ambivalentuma (lasiet: šizofrēnisko)  uzplaukumu.
   Postmodernismam piemīt arī tas, ko varētu dēvēt par antropoloģisko cinismu.
   Antropoloģiskais cinisms radās pēc II Pasaules kara un ietekmīgi atsaucās gan uz skeptisko attieksmi pret kultūru, gan cilvēku. Šajā sakarā postmodernisms vadās no rūgtās atziņas, ka kultūra cilvēku nepadara labāku un apgaismības ideoloģija (plašā nozīmē) ir bezspēcīga. Gāzu kameras, genocīdu, holokaustu, atombumbu izdomāja un realizēja augstu attīstītu kultūru pārstāvji. Ž.-F.Liotars visā vaino, protams, modernisma filosofiju, kura diktē vispārīgos noteikumus un nesekmē uzskatu polifoniju. Viņš ir pārliecināts, ka diskursā nevar būt visiem kopīgi noteikumi. Neviena idejiskā pozīcija nedrīkst pretendēt uz kundzību, jo tas novedīs pie jaunas Osvencimas. Idejiskās kundzības vietā ir jābūt idejiskajai daudzveidībai, plurālismam.
   Postmodernisma laikā nostiprinās atziņa, ka filosofija vairs nav absolūtas gudrības un patiesības sononīms, un vispār katra patiesība ir patiesība, un nevar būt viena patiesība priekš visiem; katrs indivīds var apliecināt savu patiesību, jo indivīds pats atbild par visu. Patiesība ir vārdi, kuri apzīmē tikai to, kas par to nozīmi ir teikts vārdnīcā. Pie tam svarīgākā ir vārda etimoloģija – vārda agrākā nozīme. 
   Ž.-F.Liotars raksta par klasiskā principa atmiršanu, kad zināšanas bija vienotas ar personību un tā prāta formēšanos. Postmodernismā zināšanas kļūst par preci, kuras mērķis ir radīt citas preces. Zināšanas tiek ražotas, lai tās pārdotu. Zināšanas kā informatīvā prece kļūst par galveno spēku cīņā par varu /12/. Zināšanu komercializācija tādējādi izvēršās par antropoloģiskā cinisma patstāvīgu rūgtu piemēru.
   Kā redzēsim vēlāk, postmodernisma vēsture ir postindustriālās sabiedrības vēsture. Postindustriālajā sabiedrībā pati vērtīgākā prece kļuva informācija, bet tādas industriālās sabiedrības ekonomiskās un politiskās vērtības kā vara, nauda, ražošana, preču apmaiņa tiek „dekonstruētas”.
  


Estētiskā platforma

Nopietnās mūzikas laiks ir pagājis.
Mūzika ir visu pateikusi, ko varēja pateikt.
Kurts Zanderlings

Mēs dzīvojam laikmetā, kad visi vārdi ir jau pateikti.
Sergejs Averincevs

   Postmodernisma analītika lielu uzmanību veltīja mākslas un literatūras skaidrojumiem ne tikai pirmajā laikā, bet ar neviltotu entuziasmu to dara joprojām. Postmodernisma estētiskajos risinājumos priekšplānā izvirzās vairāki jautājumi.
   Pirmkārt, postmodernisma attieksme pret modernismu.
   Otrkārt, elitārās un masu kultūras konverģence postmodernismā.
   Treškārt, postmodernisma estētikas kritika.
    Visbiežāk norāda, ka estētikā postmodernisms tiecas neklasiski traktēt klasiskās tradīcijas un iedibina plurālistisku estētisko paradigmu. Proti, postmodernisma estētika ir antisistēmiska, adogmātiska, orientējas uz asonanses un asimetrijas skaistumu, disharmoniskumu, neohēdonismu, ķermeniskumu, neglīto, cēlais tiek aizstāts ar pārsteidzošo, traģiskais – ar paradoksālo un ironizēšana ir galvenā mākslinieciskā poza un vērtēšanas maniere.
   Postmodernismam pārmet mākslinieciskā tēla jēgas deformēšanu. Uzskatāmi tas izpaužās postmodernisma iecienītajās instalācijās.
   Instalācijā nav autora cīņa ar materiālu, lai radītu tēlu. Instalācija neprasa meistarību, lai radītu tēlu. Instalācijā neiemiesojās autora personība; instalācijā nav autora personības aura. Instalācijā neatspoguļojās autora iekšējā pieredze tās patiesajā saturā un dziļumā; instalācija balstās uz izdomātu jūtu un pārdzīvojumu kompleksu (kā saka instalāciju veidotāji - „koncepciju”), kuru autors demonstrē ar gatavu priekšmetu starpniecību.
   Bet, ja nav mākslinieciskā tēla, tad nav arī mākslas. Lai to saprastu, nav jāstudē Mākslas akadēmijā. Māksla ir zīmju sistēma, un tajā galvenais elements ir mākslas darbs, kas uztveres procesā kļūst sociāli un kulturoloģiski nozīmīgs; tātad – svarīgs kultūras virzībā. Uztveres procesā mākslas darbs iedarbojās uz dažādiem cilvēkiem, uz katru atstājot savu ietekmi – no jauna un savā veidā. Mākslas darbs katrā laikmetā un katrā paaudzē it kā atjauno savu saturu, jo tā ietekme mainās saskaņā ar attiecīgās sabiedrības pieredzi. Kā saka, katram ir savs Rainis un katrā laikmetā ir savs Rainis. Bet tā tas notiek tikai tajā gadījumā, ja mākslas darba pamatā ir mākslinieciskais tēls, bet nevis bezdvēseliska „koncepcija”.
   Postmodernismā mākslinieciskā tēla vietu ieņem simulakrs. Simulakra autoritatīvāko teorētisko pamatojumu izstrādāja Žans Bodrijars. Simulakrs ir pseidoveidojums, kas aizvieto  īstenību /13/. Simulakrs ir neesošās īstenības tēls, īstenības imitācija, pie tam neesošas īstenības imitācija. Simulakrs ir pseidoreālistisks objekts, kas nepārstāv nekādu realitāti. Simulakrs ir tukša forma. Metaforiski izsakoties, ja reālisms ir patiesība par patiesību un sirreālisms ir meli par patiesību, tad postmodernisms ar saviem simulakriem ir patiesība par meliem.
   Postmodernisma māksla nerada pacilātību, garīgās pilnveidošanās alkas, bet gan haosu, apjukumu, šoku, bailes, nepatiku, riebumu. Haotiski riebīgais kļūst par centrālo estētisko kategoriju. Vispopulārākie tēli ir līķi, genitālijas. Garīgā kultūra tiek pasludināta par atavistisku tradicionālismu. Dzīves jēga, vēsturiskā loģika, cilvēka sūtība, pasaules liktenis, - šie un citi jēdzieni zaudē savu vērtību. Eksistenciālā un sociālā izvēle ir nomainīta ar agresīvu reklāmu. Indivīdu, tautu, kultūru, reliģiju dramatiskās sadursmes ir pārvērstas par cinisku šovu. Cilvēka asinis, cilvēka dzīve, cilvēka gars ir kļuvis par statistiskām abstrakcijām un demagoģiskām figūrām. Visu pārklāj augstprātīga un vulgāra vienaldzība.
   Garīguma demonstratīva ignorēšana ietilpst postmodernisma ikdienas repertuārā, jo garīgumu priekšplānā savā laikā izvirzīja modernisti. Tā, piemēram, Vasilijs Kandinskis  1910.gadā izdeva grāmatu „Par garīgo mākslā”. Modernistiem garīgums, jūtu, impresiju pasaule kļuva par kultūras dzinējspēku. 
   Atsacīšanās no modernisma dažādi realizējās, sākot no modernisma kategoriska nolieguma līdz modernisma vērtību pārvērtēšanai. Umberto Eko skaidro: ja pagātni nevar iznīcināt (tas pašus iznīcinātājus padara aklus, kurlus, mēmus), tad pagātne ir ironiski un bez naivitātes jāpārvērtē /7/.
   ASV sociologs Frederiks Džeimisons (F.Jameson) postmodernisma agresīvo attieksmi pret modernismu apraksta emocionālā veidā /14/. Postmodernistiem bija apnikusi modernistu nomācošā slava un klātbūtne muzejos, bibliotēkās, izstāžu zālēs, koncertzālēs. Paunds, Džoiss, Prusts, Kafka, Eliots, Le Korbizjē, Frenks Loids Raits, Stravinskis, - viņi un tikai  viņi ir visur, un tikai par viņiem visi interesējās, tikai viņi ir slaveni. Rietumu kultūrā XX gs. 60.gados modernisti kļuva par klasiķiem, tāpēc viņus ir jānovāc, lai viņu vietā varētu nostāties paši. Tāds bija postmodernistu mērķis. Klasiķi modernisti bija kanoniski, sastinguši, smacējoši, bet viņi visiem patika. Tā tas nedrīkstēja ilgāk turpināties. Ja postmodernisti vēlas iegūt sabiedrības uzmanību, tad vispirms un galvenokārt no sava ceļa vajadzēja novākt modernistus.
   Oriģinālu pieeju postmodernismam izvirzījis Maksims Šapirs. Viņš uzskata, ka postmodernisma jēdzienā ir iekļuvis temporāls nonsenss /15/. Postmodernisms nav tagadnes māksla (modernisms), un nav arī nākotnes māksla (futūrisms). Postmodernisms apzināti atsacījās no hronologiskās un sociālās precizitātes. Faktiski postmodernisms ir tikai savdabīga antitēze modernismam. Var teikt, ka postmodernisms ir tās publikas revanšs, kura nespēja izprast un novērtēt avangarda mākslu (resp., modernismu).
   Maksims Šapirs raksta, ka postmodernisma pragmātika mākslā (attieksme pret publiku) ir avangarda pragmātika. Arī postmodernismam tāpat kā avangardam piemīt izaicinošas un provocējošas kaislības. Taču postmodernisms apmierina citas publikas intereses. Postmodernisms apmierina tās saniknotās un uzbudinātās publikas intereses, kura nespēja adaptēties avangarda vidē.
   Protams, mēs labi zinām, ka avangarda vidē nemaz nav iespējams adaptēties. Avangardā iederas un spēj eksistēt tikai paši tā radītāji - avangardisti. Avangarda autora pārākums pār publiku ir totāls – visaptverošs, pilnīgs un galīgs. Avangardists ir autors, kurš var atļauties savu adresātu (skatītāju, lasītāju, klausītāju) no uztveres subjekta pārvērst objektā – estētiskā lietā, kuru mākslinieks parodē. Savukārt postmodernists ir lasītājs, skatītājs, klausītājs, kurš izjūt savu pazemojošo stāvokli un tāpēc ir nolēmis sodīt nekaunīgo autoru, „noliekot to savā vietā”. Lai to efektīvāk izdarītu, lasītājs, skatītājs, klausītājs „dekonstruē” modernisma tekstus (plašā semiotiskā nozīmē) un pierāda to mazvērtību. Bet, galvenais, pierāda, ka autors nav labāks par lasītāju, skatītāju, klausītāju!
   Kā zināms, pirms apmēram gadiem divdesmit Rietumu kritikā populārs bija tāds virziens kā dekonstruktīvisms. Dekonstruētāji ar Žaku Derridu (viņu iesauca par Teksta Kungu, un viņš eleganti neatzina postmodernisma jēdzienu) priekšgalā centās pierādīt, ka pats autors nesaprot, ko viņš raksta. Bet, ja nesaprot pats autors, tad izpratni nevar prasīt arī no lasītāja. Tekstu neviens nesaprot. Lasītājs secināja: nesaprašana ir neizbēgama, pareiza izpratne nemēdz būt; tātad visas izpratnes ir vienvērtīgas un līdztiesīgas, katra pareiza izpratne vienlaicīgi ir nepareiza izpratne, bet katra nepareiza izpratne ir pareiza.
   Kā savu domu  turpina skaidrot M.Šapirs, postmodernisms skandina par savu neorģinalitāti, jo avangards lepojās ar savu oriģinalitāti. Postmodernisma estētika ir neorģinalitātes estētika. Postmodernismā lasītājs, skatītājs, klausītājs visā saskata jau sen zināmas lietas, un autora oriģinalitāte (klātbūtne vispār) nemaz nav svarīga.
   Par postmodernisma sludināto indivīda, individuālisma jeb „subjekta nāvi” (tas nozīmē arī autora nāvi) interesanti raksta F.Džeimisons.
   Postmodernisma apoloģētiem lielas grūtības sagādā modernisma visspilgtākās bagātības kritizēšana un noliegšana. Par tādu visspilgtāko bagātību var uzskatīt individuālisma principu, kuram modernismā bija kardināla loma. Modernisms atzina un balstījās tikai uz izteiktu individuālo stilu, individuāli unikālo identitāti, unikālo personību, kura ģenerē savu personisko unikālo pasaules redzējumu tikai tai piemītošā stilā. Modernisms mākslā sasniedza grieztus stilistiskās oriģinalitātes un individuālās unikalitātes ziņā. Tātad - māksliniecisko paņēmienu ziņā. Pēc modernisma mākslā bija grūti kaut ko jaunu izdomāt, un postmodernisti to pilnā mērā apzinājās un izjuta savā daiļradē. Redzot, ka neko jaunu vairs nav iespējams izdomāt, postmodernisti sāka visu agrāko mantojumu izaicinoši un pašmērķīgi parodēt un citēt.
    Postmodernisms sāka naidīgi pierādīt, ka indivīds un individuālisms eksistēja uzņēmējdarbības kapitālisma/industriālās sabiedrības un buržuāzijas šķiras rašanās laikmetā. Tad dominēja indivīds, individuālisms. Tagad korporatīvā/postindustriālā kapitālisma laikmetā, organizāciju, birokrātijas, demogrāfiskā sprādziena laikā vecais buržuāziskais individuālisms vairs neeksistē. Radikālākie postmodernisti turklāt sacīja, ka modernisma apjūsmotais indivīds un individuālisms bija tikai filosofiskā un kulturoloģiskā mistifikācija, lai iestāstītu cilvēkiem par individuālisma iespējamību.  
   Kā raksta F.Džeimisons, postmodernisms tomēr bija spiests samierināties ar modernisma stilistisko un poētisko inovāciju triumfu. Postmodernismam nekas cits neatlika, kā pievērsties parodizēšanai un pastišam (itāļu val.pasticco – opera, kura sastāv no citu operu fragmentiem, popurijs).
   Kas ir pastišs un ar ko tas atšķiras no parodijas?
   Pastišs ir unikāla stila imitācija, stilistiskās maskas lietošana, runa mirušā valodā, neintrāla mimikrija, darbība bez apslēptas vēlēšanās parodizēt un bez satīras, izsmiekla; pastišs ir parodija, kura zaudējusi humora izjūtu.
   Parodija postmodernistiem acīmredzot šķita pārāk mērena, jo parodija atgādina par dzīvē sastopamām normālām izpausmēm. Turklāt ne tikai normālām, bet gan  spilgtām un unikālām izpausmēm, kuras parodijās momentā spēj atpazīt auditorija.
   Atkārtosim: postmodernismam nekas cits neatlika, kā pievērsties pastišam, jo stilistiskās inovācijas nav iespējamas, var tikai imitēt mirušos stilus, runāt šo stilu balsī, slēpjoties aiz maskas. Tas nozīmē, ka postmodernisms tiecas pēc mākslas, bet tikai pa citu ceļu. Un tas nozīmē, ka postmodernisma mākslas viens no galvenajiem rezultātiem būs mākslas noslīdēšana „vecās” mākslas varā.
   Nekādā gadījumā nav aizmirstama vēsture. F.Džeimisons aicina saglabāt objektivitāti. Nākas katrā ziņā ņemt vērā, ka arī modernisms bija opozīcijā pret vidusšķiras mietpilsoniskumu, akadēmiskumu, tā laika biznesa aprindām. Kā pasvītro F.Džeimisons, jauna tipa sabiedrības rašanās ir galvenais iemesls postmodernisma ģenēzē. XX gs. otrajā pusē transformējās kapitālisms, radās jauna tipa sociālā dzīve, jauna ekonomiskā kārtība – modernizācija, kompjuterizācija, globalizācija, transnacionālā kapitālisma sabiedrība, masu mediju sabiedrība, neokoloniālisms, informācijas un virtuālās realitātes bums. Šodienas sabiedrībai ir raksturīga vēstures izjūtas atmiršana. Tā var būt galvenā problēma šodien, kad sabiedrība zaudē spēju saglabāt savu pagātni un sāk dzīvot tikai tagadnē. Informācijas pārpilnība un attīstības dinamika izraisa vēsturisko amnēziju.
   Vēl kas. Zīmīgi, ka postmodernisms spēcina patērēšanas stihiju. Modernisms materiālistisko patērēšanas kultu noliedza un izsmēja. Postmodernisma laikmetā nav tāda spēka, kas pretotos patērēšanas kapitālisma loģikai. Tāpēc, piemēram, mākslas attīstība postmodernisma laikā ir būtiski izmainījusies. Viena no raksturīgākajām pārmaiņām ir mākslas (plašā nozīmē) pārgrupēšanās atsevišķās subkultūrās – mūzikas, literatūras, tēlotājas mākslas, arhitektūras.
   Nosauktie mākslas veidi, neapšaubāmi, pastāvēja arī agrāk. Tikai modernisma laikmetā starp mākslas veidiem pastāvēja cieša vienotība, un reālajā makslinieciskajā praksē ļoti aktuāla bija dažādu mākslas veidu sintezes ideja. Postmodernismā turpretī mākslas subkultūras ir faktiski sava veida nomināciju subkultūras. Katrā nominācijā funkcionē sava mākslinieciskā pasaule, savs menedžments un tirgus noteikumi, savs „piārs” un savi kritiķi, savas prezentācijas formas, žanri, mediji, sava nauda, sava publika, savas telpas utt.
    Pie tam postmodernisma laikmetā māksla funkcionē vēl vienā agrāk ne tik aktuālā un svarīgā nominācijā – globālā kapitālisma un starptautiskā šovbiznesa sfērā, kurā valda citi noteikumi, citi „apgriezieni”, cita nauda, vara.
   Mākslā šodien nākas saskarties ar dažādām stratēģijām – mazās un lielās telpas stratēģijām. Valda iedalījums „lielie projekti” un „mazie projekti”. „Lielie projekti” ir darbi, kuri tiek gatavoti saskaņā ar „projektu”, bet nevis mākslinieka iekšējo izjūtu, velmi, izpratni, gribu. „Projektos” galvenā persona ir „projekta kurators”. Tātad administrators, bet nevis mākslinieks, radoša personība.  
   Par postmodernisma hrestomātisku tekstu uzskata amerikāņa Leslija Fidlera rakstu „Šķērsojiet plaisas, aizberiet robežas”, kas 1969.gadā tika publicēts žurnālā „Playboy”/5/. Tajā ir runa par robežas likvidēšanu starp elitāro un masu kultūru, starp reālo un irreālo tēlojumu. Rakstnieks ir „dubultaģents”, jo ir spiests izlīdzināt plaisu starp abām pusēm – tehnoloģiski materiālo pasauli un mītu, elitāro un masu izpratni un gaumi. Mākslas darbs tāpēc iegūst divējādu struktūru gan socioloģiskajā, gan semantiskajā līmenī. 
   XIX gs. beigu un XX gs. pirmās puses modernisms bija elitārs. Postmodernisms tāpēc sava skepticisma enerģiju velta modernisma kritikai - modernisma kontinuitātes likvidēšanai mūsdienu kultūrā. Postmodernisms tiecas realizēt modernismam pilnīgi pretēju stratēģiju, proti, apvienot vienā veselumā elitāro un masu garīgo kultūru. Piemēram, „Rozes vārds” ir tipisks postmodernisma paraugs prozā, jo teksts veidojas no visdažādākajiem sociālajiem slāņiem adresētām nodaļām.
   Martins Haidegers, viens no postmodernisma garīgajiem „tēviem”, uzskatīja, ka ir jāveido tāda cienīga pasaule, kas nebūtu tikai caurstaigājama sēta un reizē nebūtu arī kaut kāda nesasniedzama vide. Postmodernisms, integrējot masu un elitāro garīgo kultūru, vēlas veidot cienīgu pasauli. Postmodernisma ideja par kultūras demokratizāciju, atsacīšanās no elitāri hipertrofētām vērtībām un transcendentālām nostādnēm lika meklēt jaunas formas un poētiku.
   Postmodernisma ideoloģijā un estētikā pozitīvi piesaista vairāki konstruktīvi momenti.
   Pirmkārt, postmodernisma intelektuālā ievirze, kas noteikti ir daudz pārliecinošāka, salīdzinot ar modernismā aktuālo emocionalitāti. Uz postmodernismu ietekmi atstāja XX materiālistiskās un scientiski tehnoloģiskās jaunā tipa apziņas, domāšanas triumfs ar savu pragmātiskumu, komercializētību, dzīves baudīšanas un patērēšanas rituālu lietišķību.
   Otrkārt, metodoloģiskā ievirze postmodernismā – domāšana ar konceptiem ne tikai mākslā, zinātnē, bet arī ikdienas dzīvē. Piemēram, ikdienas norises subkultūru līmenī balstās uz noteiktiem idejiskajiem konceptiem.
   Treškārt, plurālisma princips bez demagoģiskas izlikšanās reāli nostiprina  antropoloģiskā centrisma (individuālisma, indivīda iespēju) perspektīvas.
   Ceturtkārt, postmodernisma prakse ar savu vizualitāti, interakcionismu ievērojami paplašina komunikācijas efektivitāti un telpu.


Godīgais modernisms

Es esmu tik veca, ka vēl atceros godīgus cilvēkus.
Faina Raņevska

   Modernisms aizvadītajos trīsdesmit gados sabiedrībā ieguva jaunu reputāciju. Jaunā reputācija koncentrējas ap morāli ētiskiem jēdzieniem – patiess, īsts, garīgs, radošs, atbildīgs, cēls, vitāls.
   Saprotams, modernisma jaunā reputācija radās un uzplauka postmodernisma darbības kontekstā. Postmodernisms, nepārtraukti uzbāžoties ar modernisma izsmiešanu, netieši it kā aicināja uz modernismu palūkoties no jauna redzespunkta. Aicināja to darīt arī tāpēc, ka postmodernisms pats nespēja pilnā mērā apmierināt sabiedrības alkas pēc patiesā, īstā, garīgā, radošā, atbildīgā, cēlā, vitālā.
   Mēs jau minējām daudzus epitetus no postmodernismam veltīto dzēlību repertuāra. ASV un Rietumeiropā tādu epitētu ir mazāk; Austrumeiropā un tajā skaitā Krievijā tie ir pārsvarā, jo šajās zemēs postmodernismu tiecas „salaulāt” tikai ar Rietumu kultūru. Tā, piemēram, Krievijas periodikā publikācijas ar virsrakstu „Kultūra ir nogurusi no postmodernisma” nav retums. Tajās galvenais secinājums: Rietumu postmodernisma literatūra vēsturē saglabāsies kā intelektuāļiem adresēts citātu, izsmalcināta stila un vārdu spēles spožs periods. Arī Krievijā prozu un dzeju cenšas rakstīt postmoderni, bet rezultāts ir “karnevālisks gruveklis” /16/. Literatūrzinātnē ir sastopams viedoklis, ka Krievijā vispār nav bijusi postmodernisma literatūra. To, ko neapdomīgi kritiķi un žurnālisti dēvē par postmodernisma literatūru, patiesībā ir jāuzskata par kiču – izaicinošu bezgaumību un atdarinājumiem /17/.
   XX gs. otrajā pusē postmodernisma uzplaukuma apstākļos filosofiskajā un zinātniskajā domā radās jauna izziņas programma – modernisma projekts, kā to dēvē speciālajā literatūrā. Piemēram, socioloģijā, kulturoloģijā, filosofijā, vēsturē.
   Nākas tūlīt paskaidrot, ka modernisma projekts vienmēr ir rosinājis vairākus jautājumus. Kas ir modernisma projekts? Kāda ir modernisma projekta loma Jaunajos laikos?
   Vienprātība atbildēs uz minētajiem jautājumiem, protams, nepastāv un nekad arī netiks sasniegta. Zināma vienprātība ir konstatējama tikai par hronoloģiskajām robežām un realizācijas telpu: modernisma projekts sākās XVIII gs. un turpinās Jaunajos laikos līdz pat visjaunākajam periodam XX gs. beigās Rietumu, galvenokārt Eiropas, kultūrā.
   Aizvadītā gadsimta 80.-90.gados Rietumu teorētiķi (piemēram, teorētiskās socioloģijas pārstāvji) aktīvi pievērsās tagadnes kultūras analīzei. Viņi vēlējās noskaidrot, kas ir tagadnes sabiedrība. Vai tā ir modernisma laikmeta sastāvdaļa jeb kaut kas cits? Vieni atzina, ka modernisma laikmets nav beidzies un tas cilvēkiem ir jāturpina. Demokrātiskās iekārtas un cilvēku tiesību izstrādātās vērtības var aprakt destruktīva rīcība. Citi zinātnieki savu laiku nosauca par radikalizētu modernismu, vēlīnu mūsdienīgumu, jo postmodernisms faktiski turpina modernismu.
   Lieta ir tā, ka Rietumos tagad pret modernismu izturās kā pret ideālu, pēc kura tiecas vēsture un kas varētu būt visas cilvēces mērķis. Savukārt postmodernisms ir Rietumu modernisma pašdiagnoze un brīdinājums pasaulei, ka modernismam ir savas robežas, kuras nav ieteicams pārkāpt. Modernisms kā pasaules uzskats nav vairs absolūtas patiesības prezentācija, salīdzinot ar kuru citi pasaules uzskati ir tukši un maldīgi aizspriedumi. Postmodernisma ideja par kultūras relatīvismu un radikālo plurālismu ir vēsturiski loģisks prāta noskaņojums, ko izraisa vilšanās Atdzimšanas un Apgaismības ideālos. Šie ideāli vairs neiedvesmo Rietumu cilvēkus.
   Modernismu var analizēt un vērtēt arī no vēstures un mākslas vēstures viedokļa. No vēstures viedokļa priekšplānā izvirzās sociāli ekonomiskie un politiskie notikumi – indivīda un sabiedrības attiecības, ražošanas sistēmas raksturojums, politiskā iekārta utt. No mākslas vēstures viedokļa nākas runāt par māksliniecisko stilu attīstību un estētiskajiem principiem.
   Modernisms bija pirmā strāva, kura aptvēra garīgās kultūras visas sfēras un bija orientēts uz filosofisko, reliģisko un māksliniecisko ideju sintēzi. Modernismā izpaudās pasaules skatījuma jauna loģika. Jaunās loģikas pamatā bija centrisma princips. Postmodernisma loģikas pamatā ir kultūras relatīvisma un plurālisma principi, kuri paver ceļu jebkādas kvalitātes praksei un tagad daudzus kaitina ar savu hipertrofēto visatļautību.
   Par citiem momentiem viedokļi ir visdažādākie, jo modernisma projekts, tātad Rietumu kultūra trijos gadsimtos, aptver ļoti raibu sociokulturālo praksi – dažādas politiskās iekārtas, ideoloģijas, pasaules uzskatus, mākslinieciskos stilus, kultūras tipus utt.
   Modernisma projekts ir vienots ar industriālo revolūciju, buržuāziski demokrātisko valstu rašanos, Apgaismības ideoloģiju un praksi, dabas zinātņu uzplaukumu, cīņu par cilvēku vienlīdzību, ateisma izplatību un nostiprināšanos. Modernisma projekta laikā ievērojami racionalizējās sociālā dzīve, atbrīvojoties no maģijas, dažādiem aizspriedumiem, bet svarīgākais – sabiedrības sociālā struktūra kļuva skaidrāka un caurskatāmāka. Sabiedrībā nostiprinājās ticība prātam un zinātnei. Droši tāpēc var teikt, ka modernisma projektā organiski realizējās intelektualizācijas un racionalizācijas visaptverošā tendence.
    Tomēr modernisma projekta realizācija sastopās ar grūtībām. Lavīnveidā tās sākās XX gadsimtā: bezdarbs, ekoloģiskās un tehnogēnās katastrofas, divi Pasaules kari, divi totalitārie režīmi, masu iznīcināšanas līdzekļi, politiski administratīvās pārvaldes birokratizācija un korumpētība, morālā krīze. 1978.gadā Joans Pāvels II pirmo pāvesta uzrunu tautai sāka ar vārdiem „Nebaidieties!”. Tā svētajos rakstos pūli uzrunā enģeļi. Pavēsts minēto vārdu izvēlējās tāpēc, ka tolaik cilvēki pret mūsdienu civilizāciju sāka izturēties kā pret baiļu un bezcerības civilizāciju un cilvēku bailes un bezcerība veicināja vispārējo cinismu /18/.  
   Rietumu civilizāciju tagad apsaukā par bezgarīguma citadeli, patērētāju sabiedrību, kontrolējamu sabiedrību, populistisku sabiedrību, kas orientējās uz ārkārtīgi piezemētu intelektuālo un garīgo līmeni, uz t.s. parasto cilvēku, priekš kura strādā izklaides industrija un kuru nākas aizsargāt no „neparastajiem cilvēkiem”. Rietumu civilizāciju ir pārņēmusi viduvējības tirānija. Aktuāla ir senā sentence: Austrumos „aust” viss labais, Rietumos – „noriet”.
   Patiešām līdz XVIII gs. Austrumi bija bagātāki par Rietumiem. Bībeliskā laimes zeme bija Austrumos, kur valdīja visvarenākie cari, faraoni, imperatori. Austrumu pils bija pārspīlētas greznības un seksuālās izlaidības simbols, Austrumu tirgus – „tirgus ekonomikas” simbols. Osmanu impērija, Ķīna, Indija bija bagātāka par daudzām Rietumeiropas zemēm. Par to pārliecinājās krustneši Krusta karu laikā.
   Rietumu garīgā hegemonija sākās senajā Grieķijā. Grieķu garīgums palīdzēja uzvarēt Persiju, Maķedonijas Aleksandram iekarot pasauli. Senās Grieķijas un Romas mantojums palīdzēja radīt Rietumu varenību Jaunajos laikos.
   Var teikt, ka no XVIII gs. Rietumi pārvalda pasauli ar diskursa palīdzību – ar kategoriju, terminu un teoriju palīdzību, kad Rietumu valodā profesionāli sarunājās ekonomisti, politologi, filologi u.c. arī Austrumos. Tehnika un diskursa valoda, Rietumu metavaloda, nāk no Eiropas. Austrumu modernizācija gandrīz visur pārvērtās Austrumu vesternizācijā. Piemēram, ķīnieši naivi cerēja izmantot lozungu „Modernizācija bez vesternizācijas”. Vispār Rietumeiropas salīdzinājums ar Ķīnu aicina eiropiešus nopietni padomāt un ņemt vērā, ka tehniskais progress vēl nenozīmē sabiedriskās dzīves progresu. Var pazīt pulveri un neorganizēt stipru armiju. Var pazīt kompasu un neizveidot kuģniecību. Var pazīt iespiedtehniku un nekonsolidēt tādu garīgo monstru kā sabiedrisko domu.
   Taču savā laikā Rietumi pieļāva liktenīgu kļūdu, kas pirmām kārtām vērsās pret viņiem pašiem. Par šo kļūdu rakstīja Emanuels Levinas. Viņu pamudināja iedziļināties Rietumu filosofijas būtībā Martina Haidegera sadarbība ar fašistiem un fašistu šausmīgie noziegumi kara gados. Bija skaidrs, ka Rietumu filosofija izrādījās pilnīgi bezspēcīga fašisma priekšā. E.Levinasam gribējās zināt, kāpēc tā notika un kāda ir Rietumu filosofijas vaina, sekmējot minēto bezspēcību.
   E.Levinas secināja sekojošo. Rietumu filosofija vienmēr ir pievērsta ontoloģijai – esamības izpētei, dažādu parādību izpētei. Rietumu filosofijā ētika vienmēr paliek ēnā, un ētikas problemātika nekad nav bijusi galvenā. Pie tam Rietumu filosofijā par visiem jautājumiem vienmēr dominē teorētiskie spriedumi, bet nevis morālie spriedumi. Rietumos dominē ontoloģija, jo bībeliskā morāli tikumiskā tradīcija nekļuva primārā. Bībelē galvenā ir morālā problemātika – baušļi, princips „mīli tuvāko kā pats sevi”.
   E.Levinas zināmu pretstatu Rietumu filosofijas ontoloģiskajai tradīcijai saskata krievu kultūrā. Krievu kultūrā mīlestības garīgais spēks ir pirmajā vietā. Rietumu kultūrā pirmajā vietā ir prāta formulēts racionāls pragmātisms. Krievi vēlas garīgu, bet nevis bagātu dzīvi. Krievu pasaule – ideālistiska pasaule, kas orientējās nevis uz interesēm, bet uz vērtībām. Krievu kulturā jēdzieni „brīvība” un „tikumība” nav atdalāmi.  
   Kā zināms, krievu kultūrā pareizticība stimulē garīgumu visās dzīves sfērās. Krievu kultūrā garīgums ir morāles garants, sociālās atbildības garants, izglītības saturs un mērķis, pretspēks ateismam, materiālismam, komercializācijai, tehnokrāticismam. Krievu māksla un literatūra kļuva par sabiedrības garīgās dzīves vienu no būtiskākajiem avotiem. Krievijas kultūru tikai nosacīti var uzskatīt par Rietumu kultūras sastāvdaļu. Krievijā nebija Reformācijas, Renesanses.
   XX gs. otrajā pusē Rietumu modernisma projektā sāka izpausties satraucošas iezīmes. Sociālo, ekonomisko, komunikatīvo, tehnoloģisko struktūru komplicētība pieauga tik lielā mērā, ka orientāciju sāka zaudēt pat speciālisti, profesionāļi. Tas liecināja par jauna tipa kultūras veidošanos, jauna laikmeta sākumu, respektīvi, postmodernisma sākumu.
   Rietumu cilvēks pats sevi bija iedzinis stūrī, nespējot kontrolēt paša iedibinātos procesus, kuri bija kļuvuši necaurskatāmi. Bija piepildījusies Aleksandra Salžeņicina prognoze. Viņš paredzēja, ka Rietumu cilvēkus agrāk vai vēlāk iedzīs postā viņu nepārtrauktā dzīšanās pēc kaut kā jauna, kad tehnoloģiskās novitātes ir pašmērķis, bet nevis dzīves organiska nepieciešamība. Rietumos racionālisma doktrīnas funkcija bija radikāli izmainījusies. Racionāli analizētas un pamatotas darbības vietā bija nostājies novitātes kults. Savukārt slavenais vācu sociologs Jurgens Habermass runā par jaunas necaurskatāmības iestāšanos, bet viņa krievu kolēģis Leonīds Joņins par „jaunu maģisko laikmetu” /19/.  Atceramies, savulaik modernisma prioritāte bija pretējā – panākt kultūrā visu procesu caurskatāmību.
   Par modernisma projekta apogeju var uzskatīt globalizāciju: vienveidīgu kultūras paraugu izplatību uz  planētas, nostiprinot vienotu sistēmu rašanos ekonomikā, sociālajā vadībā, garīgajā kultūrā (praktiski – masu kultūras industrijā) un abstrahējoties no nacionālajām tradīcijām un īpatnībām. Rezultātā sāka izvērsties asa pretreakcija globalizācijai: tradicionālo un arhaisko dzīves formu pārspīlēšana, konservatīvisma dievināšana, ko lielā mērā veicina postmodernisms ar savu relatīvisma un plurālisma doktrīnu.


Kultūras sistēmiskā realitāte

Mēs esam iemācījušies uzskatīt par nepastāvošu to, par ko mēs nerunājam.
Ēriks Šovjē

   Šajā rakstā jau tika minēts, pirmkārt, par kultūras sistēmisko būtību un, otrkārt, mūsu piederību postmodernismam. Lai abas tēzes kļūtu uzskatāmākas un pilnā mērā atklātos kultūras sistēmiskā realitāte, nākas aplūkot postmodernisma (tradicionāli asociējās ar kultūras garīgo segmentu – mākslu, filosofiju) sakarības ar industriālo sabiedrību (tradicionāli asociējās ar kultūras materiālistisko segmentu – ekonomisko darbību).
  
   ...Aizvadītajos trīsdesmit gados Rietumu sociālajās zinātnēs kļuva populāra tendence no klasiskā kapitālisma atraut un absolutizēt kādu jaunu un svarīgu sociokulturālo formu. Tā rezultātā radās tādi konceptuālie pieteikumi kā postindustriālā sabiedrība, informācijas sabiedrība, elektronā sabiedrība, augsti tehnoloģiskā sabiedrība u.c.
   Pirmajā laikā pret minētajiem veidojumiem izturējās kā pret futuroloģiskām konstrukcijām. Minēto teorētisko risinājumu oponenti iebilst, ka kapitālismam ir pašam savi evolūcijas etapi. Pirmais etaps ir konkurences etaps, otrais – monopolistiskais etaps, trešais – globālais etaps, kad dominē globālais kapitālisms.
   Materiālās dzīves sfērā postmodernismu no postindustriālās sabiedrības viedokļa sāka analizēt tādi Rietumos tagad pazīstami pētnieki kā D.Bells, E.Tofflers, Z.Bzežinskis, E.Gidens, J.Habermass.
   Postindustriālās sabiedrības jēdzienu pirmo reizi izvēlējās ASV zinātnieki, kur to XX gs. 50.-60.gados Harvardas universitātes profesors Daniels Bells izmantoja lekcijās par radikālām pārmaiņām valsts ekonomikā. Postindustriālā sabiedrība tika traktēta racionālistiskos terminos kā līnijiskā progresa sastāvdaļa. Postindustriālā sabiedrība izveidojās ekonomiskās izaugsmes, labklājības pieauguma, ražošanas tehniskā kāpuma rezultātā.
   No 60.gadu beigām postindustriālās sabiedrības jēdzienu sāka lietot tajā izpratnē, kas sastopama arī tagad. Proti, par postindustriālo sabiedrību uzskata tādu sociumu, kurā masveidā ir intelektuāli radošs darbs, ievērojami ir pieaudzis zinātnes un informācijas apjoms un nozīmība, ekonomiskajā struktūrā procentuāli lielāko daļu aizņem apkalpojošā sfēra, zinātne, izglītība, garīgā kultūra, bet nevis rūpniecība un laiksaimniecība. Postindustriālā sabiedrība tiek pasludināta par kvalitatīvi jaunu pakāpi ne tikai Rietumu civilizācijā, bet visā cilvēcē.
   70.-80.gados vispārējās kompjuterizācijas ietekmē postindustriālās sabiedrības analīzēs sociologi, filosofi pārsvarā pievērsās informācijas tehnoloģiju un komunikācijas perspektīvām, piemēram, XXI gadsimtā. Tolaik daudz rakstīja par tehnoloģisko revolūciju, kuras simbols kļuva dators. Dators kardināli izmaina ražošanas organizāciju un vadību, kā arī būtiski atsaucās uz sabiedrību un tās kultūru vispār. Kompjuterizācijas futuroloģisko prognožu gaismā tika pieteikts jauns apzīmējums – informācijas sabiedrība. Pret abiem apzīmējumiem izturējās kā pret dublējošiem jēdzieniem, jo saglabājās abu sabiedrību pamatsubstance – informācijas tehnoloģijas un informācija.
   Aplūkojot postmodernisma un postindustriālās sabiedrības sakarības, vispirms nākas atbildēt uz jautājumu, kā postmodernisma apoloģēti izturās pret mūsdienu dzīves tehnoloģiskumu. Atbilde ir lakoniska – izturās konstruktīvi, jo naivi būtu apšaubīt un noliekt tehnoloģisko uzplaukumu mūsdienās. Tā, piemēram, Ž.-F.Liotara klasiskajā darbā „Postmoderna situācija” informatizācijas pieaugums un nozīmība ir novērtēta kā objektīva realitāte, kas atspoguļojās cilvēku zināšanās un pasaules uzskatā.
   No postmodernisma un postindustriālās sabiedrības sakarību viedokļa svarīgi ir zināt, kas izmainījās Rietumu ekonomikā aizvadītajos apmēram trīsdesmit un vairāk gados.
   Ražošanā notika pāreja no masu produkcijas ražošanas uz nelielu produkcijas sēriju ražošanu, kad standartizācijas principu nomainīja daudzveidības jeb plurālisma princips, kuru dievina postmodernisma teorētiķi. Tātad postmodernisma un postindustriālās sabiedrības iezīmes saskan vienā no galvenajiem momentiem. Plurālisms mākslā un filosofiskajā domā sasaucās ar plurālismu ekonomikā.
   Nelielu produkcijas sēriju ražošana kļuva iespējama, pateicoties datortehnoloģiju ieviešanai. Cilvēkiem radās iespēja izrauties no unificētās vienveidības, kas atspoguļojās industriālajā sabiedrībā. Tajā valdīja masu ražošana un patērēšana, kultūras standartu masveidīga tiražēšana, liedzot un degradējot individuālās izvēles iespējas. Industriālā sabiedrība ir masu ekonomikas sabiedrība un masu garīgās kultūras sabiedrība.
   Postmodernisma pieeja ir pretēja. Postmodernisma ideāls ir individuālisma sabiedrība, par ko reāli pārvēršās postindustriālā sabiedrība. Postindustriālajā sabiedrībā ekonomiskās darbības mērķis ir apmierināt katra indivīda velmes. Izmantojot un pilnveidojot datortehnoloģijas, ekonomika pārkārtojās šī svētā pienākuma izpildei. Savukārt jaunā individualizētā saimnieciskā darbība attiecīgi ietekmē arī citas cilvēciskās esamības sfēras, katrā no tām ieviešot un nostiprinot dzīves stilu, formu, vērtību daudzveidību. Var pat teikt, ka postmodernismā/postindustriālajā sabiedrībā daudzveidība kļuva pašmērķīga un nomācoša, un izpelnījās kritiku, par ko jau bija runa iepriekš.
   Taču kopumā kļuva skaidrs, ka jaunā dzīves kārtība faktiski nozīmē jauna kultūras tipa rašanos un galu galā postmodernisma/postindustriālā sabiedrība ir noteikts kulturoloģisks pārejas periods cilvēces vēsturē. Postmodernistiskais pasaules filosofiskās un mākslinieciskās uztveres un interpretācijas veids, postmodernisma terminoloģiskais aparāts un metodoloģiskās konstrukcijas ir organiski vienotas ar cilvēku saimnieciskās darbības jaunajiem principiem, ražošanas, menedžmenta, mārketinga, informācijas jaunajām tehnoloģijām. Rezultatā integratīvi veidojas jauna kultūra.
   Šajā jaunajā kultūrā noteikta funkcionālā slodze ir ne tikai plurālisma principam, bet arī citiem postmodernismā klasiskiem principiem, piemēram, decentralizācijai un fragmentārismam, kuri visi kopumā sabalsojās daudzveidības centrālajā vadmotīvā.
   Postmodernismā/postindustriālajā sabiedrībā daudzveidīga ir ne tikai tehnika, preču un pakalpojumu sortiments. Daudzveidīga ir arī cilvēku profesionālā darbība. Turklāt jaunajā kultūrā cilvēks vairs nav tehnikas piedēklis, papildinājums, „trešā roka”, bet gan kreatīva un iniciatīva personība. Saimnieciskajā sfērā strādniekus nomaina speciālisti ar augstāko izglītību, kuri pie tam nepārtraukti mācās – paaugstina klalifikāciju saskaņā ar tehnoloģiskajiem, organizatoriskajiem, informatīvajiem inovatīvajiem uzlabojumiem. Ja industriālajā sabiedrībā dominēja tehnoloģiskā vienveidība, tad postindustriālajā sabiedrībā pārsvarā ir tehnoloģiskā daudzveidība.
   Jaunajā kultūras tipā ar plurālisma principu ir saistīts decentralizācijas princips, jo postindustriālajā sabiedrībā maz ir tādu centru, kuri reāli nosacītu sociālos procesus. Globalizācijas apstākļos pat mazinās tāda tradicionālā centra loma kā valsts. Transnacionālās korporācijas un dažādas starptautiskās struktūras pārņem valsts institucionālās funkcijas tik lielā mērā, ka visjaunākajā laikā  daudzās zemēs risinās plašas diskusijas par valstiskās suverenitātes problēmu. Globalizācijas rezultātā valsts suverenitāte ievērojami transformējās, atklāti sakot, praktiski sašaurinās.
   Decentralizācijas princips uzskatāmi izpaužās ražošanas organizācijā un vadīšanā, kad centrs uzticās apakšnodaļām un arī pašā centrā visu vada nevis viens cilvēks, bet, teiksim, direktoru padome, akcionāru pilnsapulce u.tml. Radikāli ir izmainījusies informatīvā telpa – decentralizēta ir kļuvusi informācijas pieejamība, centra cenzūras iespējas ir izmainījušās.
   Var filosofiski uzskatīt, ka postmodernismā/postindustriālajā sabiedrībā universiāli vienotā pasaule ir sadalījusies atsevišķos fragmetos. Fragmentācija ir radījusi mozaīsku sabiedrību. Uzskatāmi tas atspoguļojās postindustriālās sabiedrības sociālajā struktūrā. Modernisma laikmetā pastāvošās monolītās sociālās šķiras (piem., proletariāts, zemniecība) Rietumu attīstītākajās valstīs tagad patiesībā ir gandrīz pilnīgi izzudušas, sadaloties daudzās pārsvarā profesionāli orientētās subkultūras tipa grupās. Postindustriālajā sabiedrībā vispār izzūd šķiriskās identitātes jēdziens, kad cilvēka dzīves ceļu nosacīja viņa sociālā piederība.
   Plurālisma, decentralizācijas, fragmentācijas principa nostiprināšanās būtiski atbalsojās cilvēku domāšanā, pasaules uztverē un izpratnē. Cilvēku garīgajā pasaulē mazinās dažādu ideoloģisko, filosofisko, sociālo, kulturoloģisko universāliju loma. Cilvēku domāšana ir kļuvusi elastīgāka attieksmē pret daudzveidību, akceptējot un toleranti izturoties pret citu identitāti. Cilvēki ir kļuvuši elastīgāki arī attieksmē pret savu identitāti - ātrāk ir gatavi izmainīt savas identitātes atsevišķus komponentus (profesionālos, valodas, dzīves vietas u.c.).  
   Tiesa, finansiālo un ražošanas globālo, faktiski – vienpusīgo, procesu ietekmē, valstiskās suverenitātes likvidācijas un garīgās kultūras internacionalizācijas ietekmē pašlaik jaunu sociāli psiholoģisko spriedzi iegūst tādi universiāli jēdzieni kā nacionālā valsts, nacionālā kultūra, nācija, tauta u.c. Šodienas pasaulē nacionālisma, šovinisma, fundamentālisma klātpūtne atsevišķās teritorijās manāmi pieaug.
   Postmodernisma/postindustriālās sabiedrības viena no spilgtākajām īpašībām ir subkultūru uzplaukums. Kā jau tika minēts, subkultūras pašlaik aptver sabiedrības lielāko daļu. Šodienas kultūra faktiski veidojas no subkultūru summas, koalīcijas.
   Rietumu civilizācijā  subkultūras radās pēc II Pasaules kara jauniešu aprindās, vēloties veidot un apliecināt savu dzīves stilu. Lielā mērā tas bija savdabīgs protests pret pastāvošo buržuāzisko kultūru. Jaunieši pret to izturējās kā pret mietpilsonisku, stagnatīvu un konservatīvu izpausmi.
   Jauniešu pirmās subkultūras dēvēja par kontrkultūru. Kontrkultūras jēdziena lietojums saglabājies līdz mūsdienām. Taču tagad ir skaidrs, ka jaunajos apstākļos subkultūras jēdziena lietojums ir jāpārskata. Subkultūras vairs nedrīkst saistīt tikai ar protestējoša rakstura kontrkultūru. Subkultūras vairs neasociējās tikai ar negatīviem fenomeniem, kā tas bija līdz šim, runājot par jauniešu formējumiem (hipijiem, pankiem, skinhediem u.c.).
   Sociuma garīgās un materiālās dzīves funkcionēšana subkultūru formā liecina par kardinālām izmaiņām sabiedrībā. Viena no būtiskākajām izmaiņām ir dažādu marginālu minoritāšu (subkultūru) izvirzīšanās sabiedrības priekšplānā. Ne velti šodien ir populārs jēdziens „minoritāšu sacelšanās”, un runa nav tikai par etniskajām minoritātēm un to tiesību aizstāvību. Runa ir par subkultūrām (reliģiskajām, seksuālajām, profesionālajām, izsklaides un atpūtas veidu un dažādu hobiju grupām utt.), kuras var uzskatīt par savdabīgām minoritātēm ar savu lokālo kultūru un marginālajām intencēm. Šodienas sociumā ir izveidojies tāds stāvoklis, ka minoritātes/subkultūras ir pārvērtušās par vairākumu, un šajā majoritātē var nostiprināties savstarpējā solidaritāte.    
   Pagaidām par subkultūru solidaritāti runāt ir pāragri. Gluži pretēji,- subkultūras ir aizņemtas ar sevi un savām iekšējām problēmām. Atsevišķi zinātnieki (piem., Ž. Delēzs, F.Gvattari) tāpēc metaforiski ironiski izsakās par cilšu, cilšu psiholoģijas un cilšu kultūras atdzimšanu mūsdienās, jo subkultūras liecinot par mūsdienu cilvēku atgriešanos pirmatnējās sabiedrības līmenī, kad dominēja grupu solidaritāte. Tamlīdzīgu principā pamatotu kritiku stimulē vienaldzība, demonstratīvā ieraušanās sevī un sociālais infantīlisms, kas vērojams subkultūru idejiskajā pašapmierinātībā un tendencē konsekventi uzturēt garīgi hermētisku sienu ar pārējo vidi.
   Ņemot vērā kultūras sistēmiskumu, saprotams, subkultūru iespējamība organiski sabalsojās ar visdažādākajām dzīves sfērām. Subkultūru pastāvēšana ir saistīta ar saimniecisko dzīvi (produkcijas ražošanas darba organizāciju un produkcijas adresāciju individuālajiem patērētājiem). Subkultūru pastāvēšana ir saistīta arī ar informācijas plūsmu postindustriālajā sabiedrībā, kurā masu informācijas līdzekļi apkalpo nevis masas (tradicionālais termins „masu informācijas līdzekļi” ir novecojis), bet gan attiecīgās subkultūras. Šo procesu uzskatāmi aprakstījis Elvins Tofflers /20/.   
   Viņš ekonomikā saskata četrus sektorus: lauksaimniecības, rūpniecības, pakalpojumu un informācijas sektoru. Pie tam ekonomikā kapitāla un darba vietā prioritāti iegūst informācija un zināšanas. Šķiras izzūd. To vietā rodas informācijas kopienas, kā E.Tofflers apzīmē to, ko mēs nosaucām par subkultūrām.
   Masu mediju demasifikācija Rietumos  sākās 70.gados. Tas bija process, kuru neviens negaidīja. Vispirms tas skāra presi un pēc tam arī radio un televīziju. Gan ASV, gan Rietumeiropā strauji samazinājās lielo dienas laikrakstu un galveno žurnālu tirāžas. Tajā pašā laikā pieauga visdažādāko  izdevumu skaits. Sākās vietējās preses un tematiski specializēto minižurnālu ēra, un šī produkcija pamatā ir adresēta subkultūrām.
   Tas pats notika ar radio – radās privātās radiostacijas noteiktai auditorijai. ASV 1974.gadā bija apmēram 1 miljons radiostaciju, 1977.gadā – apmēram 25 miljoni radiostaciju.
    ASV televīzijā krīze iestājās 1977.gadā, kad lielās TV studijas manāmi zaudēja skatītājus. Tolaik uzplauka kabeļtelevīzija, kura masu superauditoriju sadalīja miniauditorijās. Kā atzīmē E.Tofflers, tolaik sākās „klipkultūra” – fragmentārisms, vienotas pasaules ainas, viedokļu universiālisma un konsensusa trūkums.
   Nākamo soli informācijas individualizācijā spēra Internets. Skaidrs, ka informācijas un telekomunikāciju tehnoloģiju iespējas sabiedrības „saskaldīšanā” līdz ar Interneta ieviešanu vēl nav izsmeltas.                
  
2007 Febr.
__________
1/ Speciālajā literatūrā publicētajā sarakstā nosaukti 119 izdevumi (ASV, Lielbritānijas, Francijas, Beļģijas u.c.). Taču sarakstā nav ziņas par Krievijas impēriju (tātad arī Latvijā izdoto „Zalkti”), Skandināvijas un Balkānu valstīm, Spāniju. Skat: Priedītis A. Jūgendstila narcisms.- Kultūra un Vārds, 1994.g.sept.[15.nr.].
2/ Skat.: Смирнов И. Бытие и творчество. Marbur, 1990, c. 9.
3/ Skat.: Ильин И.П. Постмодернизм от истоков до конца столетия: Эволюция научного мифа. М., 1998; www.gumer.info.
4/ Skat.: Гаспаров М.Л. Столетие как мера, или Классика на фоне современности. – НЛО, 2003, № 62; www.magazines.russ.ru/nlo/2003/62/gaspar.html.
5/ Skat.: Руднев В.П. Словарь культуры ХХ века. М., 1997; www.philosophy.ru; Фидлер Л. Пересекайте рвы, засыпайте границы.// Современная западная культурология: самоубийство дискурса. М., 1993.
6/ Skat. ievietotās filosofijas enciklopēdijas www.gumer.info.
7/ Skat.: Эко У. Заметки на полях «Имени розы»; www.gumer.info.
8/ Skat.: Курицын В. Русский литературный постмодернизм; www.guelman.ru/slava/postmod/1.html.
9/ Skat.: Кнабе Г. Принцип индивидуальности, постмодерн и альтернативный ему образ философии; www.russ.ru. 
10/ Skat.: Priedītis A. Kultūras determinisms; www.artursprieditis.narod.ru. 
11/ Skat.: Priedītis A. Politkorektums un multikulturālisms; www.artursprieditis.narod.ru.
12/ Skat.: Лиотар Ж.-Ф. Состояние постмодерна. СПб., 1998.
13/ Skat.: Baudrillard J. The Ecstasy of Communication.// The Anti-Aestetics. Essays on Postmodern Culture. Wash., 1986, p.133-135.
14/ Skat.: Джеймисон Ф. Постмодернизм и общество потребления. – Логос, 2000, № 4, с.63-77; www.ruthenia.ru/logos.
15/ Skat.: Шапир М.И. Эстетический опыт ХХ века: авангард и постмодернизм.- Philologica, 1995, Toм 2,   ¾, с.135-143; www.rvb.ru. 
16/ Skat.: Шаманский Д. Культура устала от постмодернизма.- Нева, 2006, № 1.
17/ Skat.: Большакова А. Литература, которая изменяет страну; www.kreml.org.
18/ Skat.: Седакова О. Totus Tuus.- Континент, 2005, № 124.
19/ Skat.: Ионин Л.Г. Социология культуры: путь в новое тысячелетие. М., 2000; www.auditorium.ru.
20/ Skat.: Тоффлер Э. Третья волна. М., 1999; www.gumer.info.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru